De Hyundai Next Generation FCEV, die we half augustus zagen, heeft een naam. Hij gaat vanaf nu door het leven als Nexo (is dat niet een Lego-serie?) en komt later dit jaar op de markt.

Hyundai Nexo

De Nexo is de opvolger van de iX35 Fuel Cell en heeft dus inderdaad een brandstofcel aan boord. Eentje die een stuk efficiënter, lichter en sterker zou zijn en een 163 pk en 395 Nm sterke elektromotor van ‘peut’ voorziet.

Actieradius van 600 kilometer

De actieradius van de Nexo wordt door Hyundai geschat op zo’n 370 mijl, oftewel bijna 600 kilometer (800 kilometer volgens de NEDC-meting). Ter vergelijking: de 136 pk en 300 Nm sterke iX35 Fuel Cell kwam zo’n 426 kilometer ver (600 kilometer NEDC).

Hyundai Nexo

Hyundai is ambitieus. Tussen nu en 2021 wil het uitgroeien tot het groenste automerk ter wereld (wat daar de definitie ook van moge zijn…). Hyundai wil zich in de toekomst vooral gaan focussen op brandstofceltechniek.

Modellenoffensief

Voor het zover is, introduceert de fabrikant in de komende twee jaar veertien ‘schone’ modellen, waaronder vijf hybrides, vier plug-in hybrides, vier elektrische auto’s en de Nexo. Momenteel levert Hyundai de Ioniq Electric, Hybrid en Plug-in Hybrid. Na de zomer komt daar de Kona Electric bij.

Review: Hyundai Kona (2017)

Reageren op dit artikel:

Kia Niro Electric
Vorig bericht

Kia Niro Electric: Productieversie nog dit jaar op de markt

BMW M5
Volgend bericht

BMW M5 drift 374 kilometer lang, breekt Guinness World Record

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”