Zeventig jaar geleden introduceerde Land Rover zijn allereerste model voor op de Nederlandse AutoRAI. Nu heeft het merk een van de drie auto’s van die beurs teruggevonden. Er moet alleen een hoop gebeuren om er weer een showauto van te maken…

Land Rover 1948 -3- preproduction restauration - Jaguar Land Rover Classic - Autovisie.nl

Een van de drie

Lang werd gedacht dat deze Land Rover verloren was, maar niets blijkt minder waar. Bij toeval werd de auto in 2016 ontdekt in een tuin in Solihull, vlakbij de plek de auto oorspronkelijk gebouwd werd. De toenmalige eigenaar had de klassieke Land Rover gekocht als restauratieobject, maar was er nog niet aan toegekomen. Hij werd herkend als een van de voorserieauto’s die op de AutoRAI van 1948 hadden gestaan. Het team van Jaguar Land Rover Classic controleerde vervolgens alle serienummers en probeerde de volledige historie te achterhalen.

Aggregaat

Het is meer dan vijftig jaar geleden dat de auto zijn laatste kilometers maakte. Na de Amsterdamse beurs in 1948 is de Land Rover nog in datzelfde jaar voorzien van enkele wijzigingen. De belangrijkste ingreep was dat hij werd omgebouwd van linksgestuurd naar rechtsgestuurd. Vervolgens is hij pas in 1955 voorzien van een kenteken: SNX 910. In 1961 ging hij weer naar een nieuwe eigenaar en daarna is hij nog een aantal keer van eigenaar gewisseld in de jaren 60. In 1968 kwam hij echter in een veld in Wales te staan, waar hij diende als ‘statische krachtbron’, oftewel als aggregaat. Daar stond hij tot 1988 te pruttelen, totdat de motor vastliep. Daarna is hij verkocht naar een nieuwe eigenaar in Birmingham.

Restauratie

Nu wordt er hard gewerkt om de showauto uit 1948 weer in ere te herstellen. Het team van Jaguar Land Rover Classic heeft inmiddels behoorlijk wat ervaring met het restaureren van Serie 1’s, maar toch verschilt deze auto op een aantal punten. De voorseriemodellen zijn namelijk iets anders gebouwd. Het aluminium is dikker en het chassis is gegalvaniseerd. Ook de laakbak is te verwijderen. Het wordt overigens geen compleet nieuwe auto, want het team geeft al aan dat ze het patina van de componenten willen behouden. Wel komt de originele lichtgroene carrosseriekleur die de auto had er uiteraard weer op. De vorige eigenaars worden overigens niet vergeten: ze zijn uitgenodigd door Jaguar Land Rovers Classic Works om hun verhalen met de auto te delen en om de restauratie bij te wonen.

Land Rover gaat klassieke Range Rover restaureren

‘Nieuwe’ Land Rover Series I kost vijfmaal originele prijs

Reageren op dit artikel:

Elektrische auto
Vorig bericht

Duik in de prijslijst: elektrische auto’s duurder in 2018

Subaru WRX STI
Volgend bericht

Afscheid Subaru WRX STI met een special edition

Wouter Spanjaart

Wouter Spanjaart

Redacteur met veel interesse in gadgets en de laatste techniek. Wordt echter helemaal gelukkig van de meest uiteenlopende klassiekers. Heeft een grote voorliefde voor oude Britten, maar droomt van een Facel Vega HK500.