Nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse gaat voor verfijning
Old-school, maar toch helemaal nieuw. In Detroit is het doek getrokken van de Mercedes-Benz G-Klasse. Zijn uiterlijk mag dan sterk lijken op het origineel, onderhuids is de nieuwe veel verfijnder.
Ladderchassis
Verfijning betekent overigens niet dat de Mercedes-Benz G-Klasse opeens een grote softie is geworden. De auto behoudt zijn ladderchassis, drie differentiëlen en lage gearing. Wel heeft de auto nu alleen nog achter een starre achteras. Bij de voorwielen heeft die as plaatsgemaakt voor onafhankelijke ophanging die samen is ontwikkeld met Mercedes-AMG. Het moet ervoor zorgen dat de G-Klasse een stuk beter rijdt op verhard wegdek. Tegelijkertijd presteert hij nog altijd even goed – en soms zelfs beter – in het terrein.
Bekijk de uitgebreide galerij onderaan dit artikel!
Groter
Lange tijd had de G-Klasse een van de smalste interieurs van Mercedes-Benz. Dat is niet langer het geval, want de nieuwe G is 121 millimeter breder en 53 millimeter langer. Zowel voor- als achterin zit je ruimer, met zelfs 150 millimeter meer beenruimte voor de achterpassagiers. Het interieur is sowieso grondig vernieuwd en biedt veel meer mogelijkheden. Je kunt de auto nu krijgen met een volledig digitaal instrumentarium, massagestoelen, een Burmester geluidsinstallatie en ook een 12,3 inch groot scherm voor het infotainmentsysteem.
Techniek
Verder beschikt de G-Klasse voor het eerst over elektromechanische stuurbekrachtiging. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de laatste rij-assistentiesystemen toe te passen en ook kan hij zo automatisch inparkeren. Alle nieuwe techniek betekent overigens niet dat de auto zwaarder is geworden. Integendeel zelfs, want door gebruik van andere materialen weegt de nieuwe G-Klasse maar liefst 170 kilogram minder. Dit, terwijl de torsiestijfheid flink is toegenomen. Win-win dus.
V8
Mercedes-Benz levert de G-Klasse met de bekende 4,0 liter V8 met 422 pk. In de nieuwe auto wordt het blok gekoppeld aan de negentrapsautomaat die het merk ook in andere modellen levert. Later volgen nog een dieselvariant en een model van Mercedes-AMG. Die laatste krijgt dezelfde V8, maar dan waarschijnlijk met een vermogen van minimaal 550 pk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische occasions plots populair nu EV-subsidie verdwijnt
-
Doei Tesla Model Y! Dit is nu de populairste EV van Nederland
-
Prijs van de Mercedes-AMG E 53 bekend en die is… merkwaardig
-
Deze elektrische auto’s kun je nog in 2024 verwachten
-
Let op: nieuw soort flitsers geplaatst en de boetes zijn niet mals
-
Duik in de prijslijst: Ford Bronco eindelijk in Nederland
-
Met Abarth 500e naar Frankrijk: ideale EV-trip met weinig range
-
Voor het bpm-bedrag van de nieuwe Volkswagen Golf, kocht je ooit bijna een nieuwe
-
Deze elektrische Polestar kan sneller laden dan jij kan tanken
-
Volkswagen maakt minder winst door EV’s, maar verdient geld aan dit Chinese merk
-
Dit kost de goedkoopste Alfa Romeo, de Junior, in Nederland
-
Cupra Leon en Formentor: nieuw design en meer elektrische range