Nieuwe auto’s blijken vanaf deze maand soms fors duurder. Door een nieuwe testmethode voor uitstoot en verbruik en aangepaste schalen van de aanschafbelasting bpm zijn sommige prijzen al stevig gestegen. De verwachting is dat deze trend doorzet.

epa05715050 An elevated view of the Audi showroom at the Brussels Motor Show in Brussels, Belgium, 13 January 2017. The motor show will run from 14 to 22 January. EPA/STEPHANIE LECOCQ ORG XMIT: BRU01

Het meest extreme voorbeeld is de BMW X5 met drie liter dieselmotor. Vorig jaar stond hij in de prijslijst voor krap 87 mille. Wie hem nu bestelt, moet dik 102.000 euro aan de dealer overmaken. Ook de meer modale Peugeot 308 SW met 1,2 liter benzinemotor wordt ruim 2.000 euro duurder. Dat is een stijging van bijna tien procent.

WLTP

Het verschil wordt veroorzaakt door de invoering van de nieuwe en strengere testmethode WLTP voor uitstoot en verbruik. De uitkomsten daarvan bepalen de hoogte van de bpm.

LEES OOK: OOK ZUINIGE AUTO EEN STUK DUURDER

Een analyse van 25 modellen wijst uit dat de meeste slechter uit de test komen.

 

Reageren op dit artikel:

Peters Proefrit - Honda CRX - Autovisie.nl
Vorig bericht

Peters Proefrit #19: Honda CRX 1.6i VTEC (1991)

Byton
Volgend bericht

Elektrische SUV van Byton heeft schermenfetish

Dries van den Elzen

Dries van den Elzen

Werd geboren als auto- en motorsportfanaticus en kwam via die weg in de reguliere autoliefhebberij terecht. Geen wonder dat zijn persoonlijk voorkeur sterk naar sportief georiënteerde modellen neigt. Kan door zijn fascinatie voor autotechniek evengoed een Ferrari als een Prius op waarde schatten.