Excuses, beste lezer. Dit wordt een iets andere Top 3 dan jullie van mijn collega’s gewend zijn. Want waar zij om de haverklap mogen ‘buitenspelen’ en dus voldoende verhalen hebben om een Top 100 te vullen, daar moet ik een beetje schrapen. Waarom? Omdat mijn woonplaats nogal uit de richting ligt. Ik dacht altijd dat onze redactie-Brabanders Dries en Sjoerd ver weg woonden, maar nu span ik absoluut de kroon. Mijn huis staat op ruim 10.000 kilometer van de Autovisie-burelen, in Kuala Lumpur, Maleisië. Dus heb ik mezelf afgevraagd wat mijn Top 3 op autogebied is geweest in 2017. Niet per se op Autovisie-gebied dus.

3. Auto’s spotten in Kuala Lumpur

Om er even een enorme generalisatie tegenaan te gooien: rijke Maleisiërs hebben geen smaak. Of althans, ze hebben een heel opzichtige smaak. Vorig jaar mei was ik in Tokio, Japan, en daar loop je de ene na de andere prachtig originele Jaguar E-Type, smaakvol aangeklede Rolls-Royce of zelfs minutieus gerestaureerde Lancia Delta HF Integrale EVO tegen het lijf. In Kuala Lumpur moet je het vooral doen met schreeuwerige Nissan GT-R’s met enorme zwartgeblakerde stortkokers (de keren dat ik niet midden in de nacht ben wakker geschrokken van zo’n verduivelde 3,8 liter twinturbo V6…). Oh, en met redelijk wanstaltig getunede Mercedessen en BMW’s. Daarbij zijn ze hier nogal van het wrappen. Zie de foto’s hierboven: Jazeker, dat is een statige Rolls-Royce Wraith in wat ik alleen maar kan omschrijven als een geel-roze ‘Aussie’. Maar laat ik niet al te negatief eindigen. Ik verbaas me hier af en toe over wat ik tegenkom: Aston Martin Cygnet (twee keer), Brabus 700 6×6 (staat bijna iedere dag in Pavilion Mall in Kuala Lumpur) en – ja, dat vind ik interessant – Aziatische automodellen die wij in Nederland nooit zullen zien (Isuzu Vehicross anyone?).

2. De verrotte Land Rovers van de Cameron Highlands

De Cameron Highlands. Veel toeristen gaan er naartoe om de uitgestrekte theeplantages te zien en om te ontsnappen aan de verstikkende hitte in de rest van Maleisië. Het gebied ligt op drie uur rijden ten noorden van Kuala Lumpur: anderhalf uur over de snelweg, anderhalf uur over een barslechte kronkelweg de bergen in. De theeplantages zijn prachtig, maar mijn fascinatie richtte zich meteen op de vele Land Rovers die je er ziet. Ze dwalen door de omgeving als levende lijken; halfdode Britse terreinwagens die door krankzinnige geleerden veel te lang ‘in leven’ worden gehouden. In het plaatsje Tanah Rata wonen slechts achtduizend mensen, maar er rijden volgens de autoriteiten zo’n zevenduizend Land Rovers rond. Waarom zoveel? Dat heeft te maken met de belastingwetgeving in Maleisië. De Cameron Highlands zijn vrij arm. Daarom hoeven de boeren er nauwelijks wegenbelasting te betalen voor hun auto’s, als die maar gebruikt worden voor het boerenbedrijf. De Land Rovers zijn redelijk eenvoudig rijdend te houden (motor stuk? Honda-motor erin en gaan) en allemaal getooid met de letters CH. Want ze mogen niet buiten de Cameron Highlands komen.

1. Terug in Nederland voor de Autovisie Supertest

Tja, wat kon anders mijn nummer één zijn? Toevallig was ik in Nederland op het moment dat de traditionele Autovisie Supertest werd gehouden. Dus schoof ik met graagte aan voor onze kerstmaaltijd, die dit jaar veertien gangen telde. Welke gerechten smaakten onze testredacteuren en gastcoureur Peter Kox het best? Dat is te lezen in Autovisie nummer 26. Ik kan het alleen hebben over het evenement zelf. Want de Autovisie Supertest is ieder jaar weer een hoogtepunt. Toegegeven, zo’n testdag bestaat voor mij vooral uit veel wachten, veel auto’s positioneren voor foto’s, veel meetapparatuur inbouwen en veel ‘car to car’-rondjes doen, maar toch is er ook tijd om achter het stuur te kruipen van een aantal kandidaten voor de titel. Mijn persoonlijke favoriet is een verrassende, denk ik. Zonder enige twijfel zou ik van alle deelnemers aan de Autovisie Supertest 2017 de Lexus LC 500 mee naar huis nemen. Hij is comfortabel, mooi (in mijn optiek), uit topmaterialen opgetrokken (al is het interieur niet altijd even handig ingedeeld) en voorzien van een fantastische, atmosferische V8 met 477 pk en een gouden keeltje.

Reageren op dit artikel:

Alfa Romeo Stelvio
Vorig bericht

Terugblik 2017 - De Top 3 van Werner Budding

Princess Motors
Volgend bericht

Autospot: Princess Cars, VIP Motors en Number Three in Dubai

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”