Er gaan vast miljoenen kostende Ferrari’s, Porsches en Mercedessen onder de hamer de komende tijd, maar eigenlijk is zo’n gewoon Renaultje als deze veel leuker. Nou ja, ‘gewoon’… Deze Sinpar 4L Gendarmerie 4×4 is een absolute zeldzaamheid.

Renault Sinpar

Sinpar was een Franse autofabrikant die in 1907 werd opgericht door Léon Demeester en al in 1914 ten onder ging. Zo’n dertig jaar later – in 1946 – was Sinpar er opeens weer, met wederom Demeester aan de top. Ditmaal richtte het bedrijf zich op het produceren van lieren en versnellingsbakken voor zware vier- of zeswielaangedreven vrachtwagens. Sinpar werd in 1975 overgenomen door truckbouwer Saviem, dat drie jaar later, samen met concurrent Berliet, werd ondergebracht in Renault Trucks.

Zuid-Franse Alpen

In 1962 bracht Sinpar een vierwielaangedreven variant van de Renault 4 op de markt en jaren later nam Renault de bouw daarvan over. De naam Sinpar stond eerder voor ‘san pareil’, oftewel ‘zonder gelijke’, maar werd als divisie van Renault de Société Industrielle de Production et d’Adaptations Rhodanienne (Sinpar dus). Deze 4L Gendarmerie 4×4 stamt uit 1986 en is dus een product van Renault zelf. Hij werd door de Franse bergpolitie, het Peloton de Gendarmerie de Haute Montagne, gebruikt op de Col de Tende in de Zuid-Franse Alpen.

Open dak

De auto is volledig gerestaureerd door een Italiaanse liefhebber en volgens veilinghuis Bonhams zo goed als nieuw. De huidige eigenaar kocht de Renault Sinpar 4L Gendarmerie 4×4 in 2016. Het model is van zichzelf al relatief zeldzaam, maar het feit dat deze een open dak heeft, maakt hem nog zeldzamer, aldus Bonhams. De geschatte opbrengst is met 25.000 – 35.000 euro wat dat betreft nog redelijk. Even voor de context: de duurste Renault 4 op Gaspedaal.nl kost op het moment van schrijven 9.750 euro.

Onder de hamer: AMC Hornet uit The Man with the Golden Gun

Reageren op dit artikel:

McLaren 720S MSO Velocity - Autovisie.nl
Vorig bericht

McLaren sluit 2017 af met een verkooprecord

Peters Proefrit - Honda CRX - Autovisie.nl
Volgend bericht

Peters Proefrit #19: Honda CRX 1.6i VTEC (1991)

Remco Slump

Remco Slump

Freelance redacteur met een voorliefde voor youngtimers van Duitse makelij. Is gefascineerd door Alpina, Groep B-rallywagens en homologatiespecials. Zingt steevast Janis Joplins tekst verkeerd: “Oh Lord, won’t you buy me a… BMW 850CSi.”