#Wat is de beste stationwagon?

Van alles een beetje, niets teveel, niet te groot, betaalbaar, ruim en stijlvol. Autovisie neemt samen met de ANWB alle C-segment stationcars onder handen in de #grootsteautotestvanNL.

scroll

#Verhaal

Door het enorme lezerspubliek, het verkoopvolume in dit segment, het testteam en de testmethodiek: dit is de grootste autotest van Nederland! ’s Lands populairste stationwagons zijn te vinden in het ­C-segment. Ze zijn groot geworden door normaal te blijven.

#De auto's

Autovisie nam in samenwerking met de ANWB het aanbod van compacte stationwagons uitgebreid onder de loep en testte twaalf combi-modellen. We stellen de kandidaten aan je voor.

Scroll naar rechts om de auto's te bekijken of naar beneden voor de tests.

scroll

Ford Focus Wagon

Vraagt de gezinssamenstelling om een ruime stationwagon, maar weiger je aan rijplezier in te leveren, dan is de Focus Wagon dé auto. Als geen ander merk in deze test weet the blue oval een bewonderenswaardige mix van dagelijks comfort te combineren met uitgebalanceerde rijeigenschappen.

Meer info

Kia Cee'd SW

Met zeven jaar garantie, een omvangrijke standaarduitrusting en een aantrekkelijk voorkomen weet de Kia Cee’d Sportswagon te verleiden. In 2015 kreeg hij een reeks vernieuwingen, waarmee hij er nog een paar jaar tegenaan moet kunnen.

Meer info

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Als rechtgeaard ‘lifestylewagon’ tussen de vertegenwoordigersmobielen valt de Mercedes-Benz CLA nogal op. Of het een mooie auto is, laten we in het midden. Feit is dat hij zeker met zo’n AMG-pakketje de meeste aandacht trekt.

Meer info

Mini Clubman

De Clubman is de uitkomst voor de verstokte Mini-rijder die door een veranderde gezinssituatie meer ruimte nodig heeft, maar wel in zijn favoriete merk wil blijven rijden.

Meer info

Opel Astra Sports Tourer

De Astra Sports Tourer is geen model dat in een oogopslag harten verovert. Pas als je bent neergevlijd in de erg goed zittende voorstoelen en de prijslijst ter hand neemt, wordt het interessant.

Meer info

Peugeot 308 SW

Zelden heeft een auto zijn kersverse auto van het jaar-titel meer waargemaakt op de Nederlandse markt dan de Peugeot 308. In 2015 was het met een werkelijk kolossale voorsprong de bestverkochte auto van het land, met dank aan de fiscus. Nu staat de 308 er alleen voor en moet hij het puur hebben van zijn kwaliteiten.

Meer info

Renault Mégane Estate

Is de nieuwste station in deze test automatisch de beste? De Mégane Estate maakt in elk geval goede sier met zijn fysiek. De opvallende neus, de goede proporties en de ronde kont vormen een aantrekkelijke auto, en vanbinnen stelt de Mégane evenmin teleur.

Meer info

Seat Leon ST

Seat wordt steeds duidelijker als budgetdochter van van het VAG-concern gepositioneerd en Skoda als het praktische familielid. Daarmee weet deze Leon zich in de kijker te spelen, want hij is royaal uitgerust als 1.0 EcoTSI Style Connected voor een zeer concurrerende prijs.

Meer info

Skoda Octavia Combi

Zeg ‘ruime stationwagon’ en de echo zal klinken als ‘Skoda’. Het merk heeft inmiddels een reputatie hoog te houden als het gaat om strak gebouwde, slimme en vooral heel grote gezinswagens.

Meer info

Subaru Levorg

Het is te makkelijk om de Levorg eenvoudigweg af te doen als vreselijk duur en overbodig. Tel je alles op wat Subaru teruggeeft voor de inderdaad hoge aankoopprijs, dan blijkt het allemaal best mee te vallen.

Meer info

Toyota Auris Touring Sports

Toyota wil de Auris populair maken door een lage aanschafprijs en een aantrekkelijk leasetarief. Daarom valt er best te leven met het saaie interieur en de basic uitrusting met veel grauwe plastics. Deze zijn overigens wel keurig in elkaar gezet, want op afwerkingsniveau doet deze Toyota mee in de subtop.

Meer info

Volkswagen Golf Variant

Tot grote verrassingen leidt een test van een Volkswagen Golf zelden. Het aanzicht van naderende meetapparatuur doet ’m weinig, wetende dat die de Golf op geen enkele manier in diskrediet kunnen brengen.

Meer info

#Acceleratie

0-100 km/h

Met welke van de twaalf C-segment stationwagons kom je het snelst weg bij het stoplicht?

#Snelste

car icon svg
car icon svg
car icon svg

#Voordeligste

Welke van de twaalf C-segment stationwagons heeft de laagste kilometer-kostprijs en is het voordeligst om te rijden?

#Voordeligste

€0,441 p/km Seat
€0,411 p/km Toyota
€0,424 p/km Skoda

#Verbruik

Welke van de twaalf C-segment stationwagons heeft de minste dorst tijdens onze zuinigheidsdicipline?

#Zuinigste

1/
20.4
21.0
20.8

#Eindstand

Lees nu in Autovisie Magazine het complete verhaal met uitgebreide eindconclusie van de grootste autotest van Nederland. Toch alvast benieuwd naar de ranking van alle twaalf C-segment stationwagons? Bekijk ‘m hieronder.

#Uitslag

# Naam Prijs Topsnelheid Acceleratie Verbruik
1 Seat €23.700 202km/h 9,8s 1 op 23,3
2 Skoda €24.580 200km/h 10,2s 1 op 21,7
3 Opel €24.795 195km/h 11,7s 1 op 23,3
4 Volkswagen €26.850 204km/h 10,1s 1 op 23,3
5 Ford €24.495 193km/h 11,2s 1 op 20,8
6 Renault €24.490 198km/h 11,0s 1 op 18.9
7 Kia €24.895 187km/h 11,4s 1 op 22,7
8 Peugeot €25.990 205km/h 10,0s 1 op 21,3
9 Toyota €22.295 195km/h 10,4s 1 op 20,8
10 Subaru €35.995 210km/h 8,9s 1 op 14,5
11 Mini €24.490 185km/h 11,1s 1 op 19,6
12 Mercedes €37.213 210km/h 8,8s 1 op 17,9