Top 10: Het beste van vijftig jaar Alpina
Officieel is Alpina een autofabrikant, maar eigenlijk veredelen – nee, niet tunen – ze natuurlijk gewoon BMW’s. En dat doen ze al vijftig jaar met veel succes. Het merk uit Buchloe viert dat met de B5 en B6 Biturbo Edition 50, maar ze hebben nog zoveel meer prachtigs gebouwd.
BMW Alpina 2002ti (1968 – 1974)
Alpina begon ooit als producent van typemachines, maar nadat oprichter Burkard Bovensiepen met veel succes had belegd op de beurs begon hij begin jaren zestig een tuningfirma. In eerste instantie werkte het bedrijf vooral aan het optimaliseren van carburateurs en cilinderkoppen, maar het stapte in 1968 ook in de racerij met deze BMW Alpina 2002ti. Het wagentje weegt iets meer dan 900 kg en zet daar een vermogen van ongeveer 200 pk tegenover.
Alpina 3.0 CSL (1977)
De 3.0 CSL ‘Batmobile’ is misschien wel de meest aansprekende auto’s in de geschiedenis van BMW. De succesvolle racer werd niet alleen door het Beierse merk, maar ook door Alpina ingezet in het European Touring Car Championship, waarin de wagen het moest opnemen tegen de geduchte Ford Capri RS. Alpina verscheen onder andere aan de start met sponsoring van Gösser-bier. Yep, toen mocht dat nog.
Alpina B6 3.5S (1987 – 1990)
Met de B6 3.5S herinterpreteerde Alpina het concept van de oer-M3. Waar die homologatiespecial van BMW in Sport Evolution-trim maximaal 238 pk uit een hoogtoerige viercilinder perste, daar haalde de meer op comfort gerichte B6 zijn 254 pk uit een romige zes-in-lijn. Aan het uiterlijk van de M3 veranderde Alpina nauwelijks iets: de B6 kreeg alleen twintigspaaks wielen en was te bestellen met striping op de flanken.
Alpina B7S Turbo (1982)
Het is Shark Week op Discovery Channel, dus eigenlijk zou er ook een documentaire over de BMW 6 Serie uitgezonden moeten worden. De coupé met zijn kenmerkende haaienneus had in de gedaante van de 286 pk sterke M635CSi al scherpe tanden, maar Alpina vijlde er nog een venijniger randje aan. Als gelimiteerde B7S Turbo – er zijn maar dertig gefabriceerd – bracht hij 330 pk aan het asfalt, wat een top van meer dan 260 km/h mogelijk maakte.
Alpina B10 Biturbo (1989 – 1994)
De allersnelste sedan ter wereld. Althans, toen hij geïntroduceerd werd. Het kostte Alpina twee jaar om de B10 Biturbo te ontwikkelen, maar dan had het merk ook wat. Dubbele turbo’s bliezen de 3,5 liter zes-in-lijn van de sportwagen in maatpak naar 360 pk en 520 Nm, waarmee hij in 5,6 seconden naar 100 km/h ging en een top haalde van meer dan 290 km/h. De beroemde autojournalist Paul Frère zei over de B10 Biturbo zelfs: “Dit is de auto voor mij. Dit is de beste vierdeurs sedan die er is.”
Alpina D10 Biturbo (2000 – 2003)
Primeurtje voor Alpina. Met de D10 Biturbo bracht het merk de allereerste echte sportdiesel op de markt. Zijn 3,0 liter motor met twee turbo’s ontwikkelde Alpina samen met BMW. De 245 pk en 500 Nm leverende unit was één van de meest geavanceerde zelfontbranders van zijn tijd. In sedanvorm sprintte de D10 in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/h en door naar een top van 254 km/h. En dat gecombineerd met een relatief gunstig verbruik van 1 op 11,4.
Alpina B12 5.7 Coupé (1992 – 1996)
Toegegeven, een beetje Jacobse en Van Es is de B12 5.7 Coupé wel. De BMW 850CSi heeft al iets fouts over zich, maar de striping, de twintigspaaks wielen en de openingen in de motorkap maken dat bij deze Alpina nog een stukje erger. De 5,6 liter V12 van de BMW werd opgeboord tot 5,7 liter en produceerde – na aanpassingen aan onder meer het motormanagement, inlaattraject en de krukas – 416 pk en 570 Nm. Het officiële fabrieksverbruik? 1 op 5!
Alpina B12 6.0 (1999 – 2001)
Overdaad schaadt zeker niet. De B12 6.0 weegt weliswaar meer dan twee ton, maar zijn bijkans megalomane 6,0 liter twaalfcilinder maakt gehakt van de standaardsprint. In 5,9 seconden zit de Alpina op 100 km/h en hij stopt niet voordat de 291 km/h is bereikt. Bijkomende bonus: de B12 is gebaseerd op misschien wel de mooiste 7 Serie die BMW ooit heeft gemaakt. De prachtig ingetogen getekende E38.
Alpina RLE (1990 – 1991)
De BMW Z1 is met achtduizend geproduceerde exemplaren al geen veel voorkomende auto, maar de RLE is helemaal een speld in een hooiberg. Alpina bouwde er slechts zesenzestig, waarvan ook nog de helft naar Japan verdween. De RLE beantwoorde de vraag naar meer vermogen voor de Z1, waarvan wel eens werd gezegd dat hij te weinig spierballen had. Daarom gooide Alpina een blik spinazie (lees: een 2,7 liter zescilinder) in de roadster, waardoor zijn output steeg van 170 pk naar 200 pk.
Alpina Roadster V8 (2002 – 2003)
Een Alpina met minder vermogen dan het origineel? Jazeker, in het Duitse Buchloe vond men dat de E39 M5-aandrijflijn van de ‘gewone’ Z8 niet te overtreffen was, dus gooiden ze het over een andere (comfortabelere) boeg. Alpina verving de handbak van de BMW door een automaat, gaf de Roadster V8 een zachter onderstel en monteerde de 4,8 liter achtcilinder uit de B10 V8S, die minder vermogen had dan de 4.9 V8 uit de Z8 (381 tegenover 400 pk), maar meer koppel (520 tegenover 500 Nm).
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?