Peugeot 2008 DKR 16 scherpt zijn klauwen
Als Batman zich zou inschrijven voor de Dakar Rally, dan zou hij dat doen met deze Peugeot 2008 DKR16. Het sinistere apparaat is groter dan voorheen, krachtiger en aerodynamischer.
Want Peugeot heeft zijn zinnen gezet op het winnen van ‘Le Dakar’ en het doorbreken van de hegemonie van Mini. En aangezien de 2008 DKR die dit jaar meedeed aan de rally geen potten kon breken moest de wagen drastisch verbeterd worden.
Daarom kreeg de 3,0 liter twinturbo V6 diesel iets meer kracht (350 pk en 800 Nm tegenover 345 pk en 800 Nm vorig jaar), werden de overhangen van de 2008 DKR16 voor en achter verkleind en draagt de wagen nu magnesium wielen in plaats van aluminium exemplaren.
“Peugeot domineerde de Dakar Rally van 1987 tot en met 1990”
Vierwielaandrijving heeft de 2008 DKR16 nog steeds niet. De kracht van de turbodiesel gaat naar de achterwielen alleen, omdat de rallyreglementen Peugeot dan meer vrijheid geven in het optuigen van de rest van zijn wedstrijdwapen.
Peugeot domineerde de Dakar Rally van 1987 tot en met 1990, toen het merk vier keer achter elkaar won met de 205 T16 en 405 T16. Concerngenoot Citroën nam het daarna over en sleepte de titel in 1991, 1994, 1995 en 1996 in de wacht met de ZX Rallye Raid.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Jos zijn Matra Jet 6 na 44 jaar nog steeds heeft
-
Je raadt nooit welk merk deze Abarth 124 Spider bouwde | Sjoerds Weetjes 426
-
De Aston Martin Vantage is nu volwassen, maar niet minder speels
-
Nieuw Frans merk toont plots een van de goedkoopste elektrische auto’s
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
Rob bouwde een ultieme sleeper: Nissan Figaro met turbo!
-
De Mini Clubman is zo gek als een deur | Sjoerds Weetjes 425
-
Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster
-
De BMW M5 Touring is niet voor de poes (en hond)
-
Rijtest alle Lamborghini V12’s: is de nieuwe Revuelto net zo goed?
-
Waarom de Ford Focus CC Pluvius haat | Sjoerds Weetjes 424
-
Hierdoor is de Mini Aceman een verrassend speelse crossover