Tesla Model X eindelijk klaar voor de verkoop
Bijzondere introductiestrategie van Tesla. Het bedrijf heeft de Model X vandaag wereldkundig gemaakt en levert gelijk de eerste exemplaren af. Tenminste, in de Verenigde Staten. Wij moeten nog tot volgend jaar wachten op de elektrische crossover.
Tesla heeft overigens wel zijn tijd genomen voor de ontwikkeling van de Model X, want het eerste prototype zagen we al meer dan drie jaar geleden. Het geesteskind van Elon Musk zag zich genoodzaakt om de introductie van de auto meerdere keren uit te stellen, onder meer door problemen met de opvallende ‘falcon doors’.
Want ja, de naar boven scharnierende achterportieren van het studiemodel zijn gebleven. Tesla geeft aan dat de portieren maximaal 30 cm in zijdelingse richting bewegen tijdens de handeling. Het mechanisme zorgt ervoor dat met geopende portieren, de Model X een stuk hoger is dan met gesloten deuren. En om ervoor te zorgen dat ze in bijvoorbeeld krappe parkeergarages niets raken, zijn de ‘vleugels’ – die volautomatisch open of dichtgaan – uitgerust met sensoren.
“De naar boven scharnierende achterportieren van het studiemodel zijn gebleven”
De Model X is flink groter dan de Model S, vooral hoger, en biedt plaats aan zes of zeven mensen (afhankelijk van de versie) op drie zitrijen. Tesla monteert op de tweede zitrij geen bank, maar twee of drie individuele stoelen. Het interieur is verder duidelijk gebaseerd op dat van de Model S en heeft dus een groot tabletachtig aanraakscherm.
Onder de carrosserie ligt de aandrijflijn van de Model S 90D of P90D, dus heeft de Model X standaard altijd vierwielaandrijving. Volgens Tesla gaat de crossover als P90D in 3,2 seconden van stilstand naar 97 km/h (60 mph) en door naar een topsnelheid van 250 km/h. Wie niet ‘Ludicrous Mode’ inschakelt is op de standaardsprint 0,6 seconden langer onderweg (de 90D doet er 4,8 seconden over).
De actieradius van de Model X is voorlopig minder groot dan die van de Model S, want de 90D en P90D moeten respectievelijk 402 en 413 km halen, terwijl hun vergelijkbare stalgenoten op papier over de 500 km gaan. Wat de nieuwe Tesla – die voor Europa in Tilburg wordt geassembleerd – gaat kosten, is nog niet bekend. Hij komt in ieder geval in 2016 bij ons op de markt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom je de Mini Coupe en Roadster met een schoenendoos moet vergelijken | Sjoerds Weetjes 400
-
Rijtest Carice TC2: lichtgewicht EV van Nederlandse bodem
-
Uw Garage: Gerrie heeft een onbekende Sovjet-auto: ‘één van in Nederland’
-
Waarom Bentley een Continental GTC helemaal niet zag zitten | Sjoerds Weetjes 399
-
‘Dit moet je absoluut niet doen met een elektrische auto’
-
Rijtest Mini Cooper SE: meer vermogen en moderner dan ooit
-
De Fisker Ocean is op papier een van de beste deals, maar of het een slimme keuze is…
-
De mooiste Aston Martin volgens velen had een belangrijke rol | Sjoerds Weetjes 398
-
Je gelooft nooit welke motor er in deze Ferrari 812 Superfast-opvolger ligt
-
Driftmodus en dikke zescilinder: Mercedes-AMG CLE 53 is brute subtopper
-
Kia EV5 voor Nederland en foute busjes | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 2
-
Zo kreeg de Lamborghini Revuelto zijn eigen gezicht | Sjoerds Weetjes 397