Autovisie
Autovisie Nieuws 6 sep 2015
Leestijd: 2 minuten

Jubileum-Corvette opgeknapt na val in zinkgat

Weet u het nog? Op 12 februari 2014 viel de grond weg onder het National Corvette Museum in Bowling Green, Kentucky. Acht zeldzame Corvette’s vielen meters naar beneden in een zogenoemd zinkgat (sinkhole in het Engels) en raakten zwaar beschadigd. Twee zijn er nu opgeknapt, waaronder deze jubileum-Corvette.

Het enige model dat er in 2014 redelijk ongeschonden uitkwam, was het Corvette ZR1 C6-prototype uit 2009, ook wel bekend als de Blue Devil. Deze werd in de herfst van vorig jaar al gerestaureerd, voordat Chevrolet zijn aandacht verlegde naar deze witte Corvette Convertible C4 uit 1992, de 1 miljoenste Corvette sinds 1953. Het opknapproces duurde meer dan vier maanden en kostte zo’n twaalfhonderd manuren.

“Toen we de Corvette ontmantelden, vonden we de handtekeningen van alle medewerkers die ooit betrokken waren bij de bouw van de auto”, vertelt Mark Reuss, executive vice president bij General Motors. “Dat was ontroerend om te zien. Het bracht de geschiedenis tot leven en doordrong ons van het belang van het project.”

“Het opknapproces duurder meer dan vier maanden kostte twaalfhonderd manuren”

Met dertig man begon Chevrolet aan de restauratie van de miljoenste Corvette. Ze hebben uit alle macht geprobeerd om zoveel mogelijk originele onderdelen te behouden, aangezien daarop onderhuids alle handtekeningen waren gezet. Een paar handtekeningen konden niet ‘gered’ worden, dus liet het team ze scannen en ze overzetten op vervangende onderdelen. Eentje was te zwaar beschadigd om te scannen, dus zette Angela Lamb, die hem drieëntwintig jaar eerder had gezet, hem gewoon nog een keer.

Aan de buitenkant werden onder meer de motorkap, de neussectie en de panelen tussen de voorwielen en de deuren vervangen. De onderdelen komen van een Corvette van hetzelfde bouwjaar en dezelfde kleur. Verder is het voorste subframe recht getrokken, zijn de wielen gereconditioneerd en is de beschadigde leren bekleding gerestaureerd. De 5,7 liter V8, versnellingsbak en andere delen van de aandrijflijn hadden op wonderbaarlijke wijze nauwelijks schade.

Chevrolet begint nu aan het weer tot leven brengen van een derde slachtoffer, een Corvette uit 1962. De overige beschadigde ‘Vettes’ blijven ongerestaureerd in het Corvette Museum staan, als onderdeel van een speciale zinkgattentoonstelling.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.