Bart Oostvogels
Bart Oostvogels Nieuws 27 okt 2015
Leestijd: 7 minuten

Honda NSX: De langverwachte specs!

Hoeveel vermogen krijgt de Honda NSX? Hoe snel is de Honda NSX? Op de antwoorden van die vragen was veel geduld vereist, want vergeet niet dat de NSX al in januari dit jaar werd voorgesteld in Detroit. Sindsdien was het stil rondom de specificaties van de NSX. Tot nu dan, want in een uitgebreid document geeft Honda eindelijk openheid van zaken.

Honda voorziet de NSX van een 3,5 liter biturbo V6-motor en drie elektromotoren. Honda plaatst bij ieder voorwiel één elektromotor. De derde elektromotor is ondergebracht bij de V6-middenmotor en fungeert als generator. Honda had eerst een atmosferische V6 voor ogen, maar koos uiteindelijk voor een direct ingespoten V6 met twee turbo’s. De zespitter wordt in lengterichting geplaatst en gekoppeld aan een negentraps DCT-transmissie met dubbele koppeling.

“De NSX heeft dik 500 pk”

Goed, dan de specs. De biturbo V6 produceert 500 hp (omgerekend is dat 507 pk) en 550 Nm trekkracht tussen 2.000 en 6.000 tpm. De krachtbron haalt een maximum toerental van 7.500 tpm. Honda noemt de twee elektromotoren bij de voorwielen de Twin Motor Unit (TMU). Deze TMU drijft de voorwielen aan tot een snelheid van 200 km/h. Iedere elektromotor heeft 36 pk en 73 Nm en haalt voeding uit een lithium-ion accupakket geplaatst tussen de motor en kuipstoelen. De biturbo zescilinder drijft de achterwielen aan. Het gecombineerde vermogen komt uit op 573 hp (omgerekend 581 pk) en 644 Nm trekkracht. Volgens Honda neemt de sprint naar 100 km/h ongeveer drie tellen in beslag en bedraagt de topsnelheid 307 km/h. Het gewicht van de NSX komt uit op 1.725 kilogram.

De nieuwe NSX heeft vier verschillende rijmodi, te weten Quiet, Sport, Sport+ en Track. Het systeem regelt afhankelijk van de gekozen modus de alertheid van de motor, het gaspedaal, transmissie en het onderstelkarakter. In de Quiet-modus rijdt de NSX bij lagere snelheden puur op elektrische kracht, voor zolang dat kan. In de Track-modus staat alles op scherp en haalt de sportwagen het maximale uit de aandrijflijn.

“De productie vindt niet langer in Japan plaats, maar in de Verenigde Staten”

Honda produceerde de eerste generatie NSX van 1990 tot 2006. In die periode zijn er dik 18.000 exemplaren gebouwd met een ongeveer gelijke verdeling van Honda- en Acura-versies (Amerikaans label van Honda). De productie had in eerste instantie in de Takanezawa-fabriek plaats, maar werd in de laatste fase van zijn carrière verplaatst naar de Suzuka-fabriek.

Voor de nieuwe generatie NSX plaatst Honda de productie over naar het Amerikaanse Ohio waar de supercar van de band rolt in het Performance Manufacturing Center in het Marysville. De fabriek wordt verantwoordelijk voor de productie van alle NSX-modellen voor de hele wereld. Op Amerikaanse bodem gaat de sportwagen in de verkoop als Acura. Voor Europa en Japan krijgt het model een Honda-badge. Honda verwacht dat straks ongeveer vijftig procent van de auto’s in de Verenigde Staten en Japan worden verkocht. De andere exemplaren hoopt het merk te verkopen in de resterende landen wereldwijd. Honda heeft ook hoge verwachtingen in China en het Midden-Oosten. In de Verenigde Staten gaat de NSX zo’n 170.000 dollar kosten. De Europese prijzen zijn nog niet bekend.

“Jawel, er komen meer versies. Waaronder een Type R-uitmonstering”

Honda zal de jaarproductie van de nieuwe NSX beperken om zo de exclusiviteit van het model te garanderen. “We beperken de output om de auto gewild te houden onder het koperspubliek. Het is bovendien goed voor de exclusiviteit”, zegt NSX chief engineer Ted Klaus. Hij verklapt ook dat er meer varianten komen want volgens Klaus gaan daar klanten naar verlangen. “We willen aan dat verlangen gehoor geven in de vorm van een NSX met targadak en een Type R-uitmonstering. Historisch gezien zijn dit ook de juiste modellen om te brengen omdat deze varianten ook van de vorige NSX-generatie zijn verschenen.” Honda’s Type R-uitmonstering van de NSX moet vooral lichter en iets krachtiger worden.

Bekijk onder deze fotogallery nog de uitgebreide specificatielijst!

SPECIFICATIES

 

Power Unit 
Sport Hybrid SH-AWD Power Unit Front wheels: mechanically independent from rear power unit components, two electric motors (Twin Motor Unit); Rear wheels: Twin-turbocharged V-6 gasoline engine with one Direct Drive Motor and 9-speed DCT
Maximum Total System Power 573 hp
Approx. Top Speed 191 mph
ENGINE
Type Twin-turbocharged DOHC V6
Layout  Longitudinally mid-mounted
Displacement 3493 cc
Horsepower – SAE Net 500 hp @ 6500-7500 rpm
Torque 406 lb.-ft. @ 2000-6000 rpm
Maximum Engine Speed 7500 rpm
Power Output Per Liter 143 hp/liter
Bore and Stroke 3.6 in. x 3.5 in.
Compression Ratio 10.0:1
Valve Train 24 Valve, IN/EX VTC, chain-driven camshafts
Intake Valve Construction Forged steel
Exhaust Valve Construction Forged steel , sodium-filled
Valve Angle 30 degrees (include angle)
Cylinder Block and Head Material Aluminum alloy
Cylinder Bore Lining Plasma transferred wire arc thermal spray
Cylinder Bank Angle 75 degrees
Crankshaft Construction Forged steel
Piston Construction Cast aluminum with integrated cooling channel
Connecting Rod Construction Forged steel, dowel pin
Fuel Injection Direct and port
Throttle Control Drive-by-Wire throttle system
Fuel Requirement Premium unleaded
Lubrication Dry sump system with 6-rotor scavenge pump
Oil Type Synthetic 0W-40
Cooling system Liquid and oil cooling
Exhaust System Layout Dual catalytic converter, dual path per bank
TWIN TURBOCHARGERS
Turbocharger Type Single vane
Maximum Boost Pressure 105 kPa (1.05 bar)
Turbine Construction Inconel
Wastegate Control Electrical
Recirculation Valves Air bypass type
Intercooler Dimensions Width 232.2 mm; Height 382 mm; Thickness 64 mm
REAR DIRECT DRIVE MOTOR
Type Water-cooled motor/generator
Layout Direct drive situated between engine & transmission; Crankshaft output shaft-attached permanent magnet rotor & in-engine body- copper windings
Horsepower @ rpm 47 @ 3000
Torque @ rpm) 109 lb.-ft. @ 500-2000
TRANSMISSION & REAR AXLE
Type 9-Speed Dual Clutch Transmission (9DCT)
1st Gear Ratio 3.838
2nd 2.433
3rd 1.778
4th 1.428
5th 1.211
6th 1.038
7th 0.881
8th 0.747
9th 0.634
Reverse 2.395
Rear Axle Ratio 3.583
Limited Slip Differential – Wet Multi Plate Torque bias ratio: Drive 2.0, Coast 2.6, 30N-m Pre load
FRONT TWIN MOTOR UNIT (TMU)
Type Twin traction motor/generator
Layout Independent, twin motors packaged back-to-back with a single clutch, gear-linked system
Horsepower @ rpm 36 + 36  @ 4000
Torque @ rpm 54 +54 lb.-ft. @ 0-2000
ADDITIONAL POWER UNIT CONTROLS
Integrated Dynamics System Four-mode system: Quiet, Sport, Sport+, Track
Hill Start Assist
Idle-Stop System
BODY / SUSPENSION / CHASSIS
Chassis Type Aluminum-intensive, Multi Material
Body/Frame Construction Multi-material (primarily aluminum) space frame with aluminum and low-density SMC outer panels, and cast aluminum suspension mounting points
Ablation Cast Aluminum Nodes Complex high performance aluminum castings for crush zones; World’s first automotive application
Corrosion Pre-Treatment Zirconium pre-treat material; Environmentally friendly
A-Pillar Structure 3-D Bent and Quenched ultra high-strength steel (1500 Mpa); World’s first application
Floor Panel Carbon fiber core
Front Suspension Type Double-wishbone, double lower control arm; aluminum
Front Dampers Active Gen III magnetorheological coilovers
Front Stabilizer Bar Hollow steel, 1.04 in. diameter x 0.13 in. wall thickness
Rear Supension Type Multi-link; aluminum
Rear Dampers Active Gen III magnetorheological coilovers
Rear Stabilizer Bar Hollow steel; 0.98 in. diameter x 0.12 in. wall thickness
Front Brake Calipers Brembo 6-piston aluminum monoblock
Front Brake Rotor Type Base: 2-Pc Floating Iron Disks w/ Aluminum center
Option: 2-Pc Floating Carbon Ceramic Disks w/ Aluminum center
Front Brake Rotor Size Iron: 14.5 in. diameter x 1.3 in. thick
Carbon ceramic: 15 in. diameter x 1.3 in. thick
Rear Brake Calipers Brembo 4-piston Aluminum Monoblock
Rear Brake Rotor Type Base: 2-Pc Floating Iron Disks w/ Aluminum center
Option: 2-Pc Floating Carbon Ceramic Disks w/ Aluminum center
Rear Brake Rotor Size 14.2 in. dia. X 1.3 in. thick (both iron and carbon ceramic)
Steering Type Variable ratio rack & pinion; Dual-pinion EPS
Steering Wheel Turns, Lock-to-Lock 1.91
Steering Ratio Variable progressive; Range: 12.9:1 (on center) to 11.07:1
Turning Diameter, Curb-to-Curb (ft) 39.7 ft
Front Wheels 19×8.5J Forged Aluminum
Front Tires 245/35ZR19 93Y SOT
Rear Wheels 20x11J Forged Aluminum
Rear Tires 305/30ZR20 103Y SOT
Spare Tire Tire Repair Kit
Fuel Tank Layout Twin fuel tanks mounted between the engine and IPU
EXTERIOR DIMENSIONS
Wheelbase 103.5 in.
Length 176 in.
Height 47.8 in.
Width 87.3 in
Track (front/rear) 65.2 in. / 63.7 in.
Ground Clearance (unladen) 3.7 in.
Approach/Departure Angles 9.2° / 12.9°
CAPACITIES & WEIGHTS
Fuel Tank Capacity 15.6 gal
Curb Weight (without options) 3,803 lbs.
Weight Distribution (front / rear without options) 42% / 58%
INTERIOR DIMENSIONS
Seating Capacity 2
Headroom 38.3 in.
Legroom 42.8 in.
Shoulder Room 57.6 in.
Hip Room 54.5 in.
Cargo Volume (behind rear engine compartment) 3.9 ft3
Passenger Volume 44.0 ft3

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.