Reportage: Lotus Evora 400 v.s Porsche 911 Carrera
Kan de Lotus Evora 400 de Porsche 911 Carrera onttronen als allround sportauto? Het icoon krijgt 48 uur om te bewijzen dat hij ook met turbomotor nog heer en meester is.
Het omdraaien van de contactsleutel links naast het stuur trekt de coulissen van het Porsche-theater open. De tijd is beperkt en de voorstelling start onmiddellijk. De 370 briesende paarden stormen hun stal uit en de Porsche 911 Carrera spuwt direct rake oneliners om me te overweldigen. Meer snelheid, een nieuwe turbomotor, een lager verbruik, een verbeterd interieur, nóg meer verfijnde rijeigenschappen en dat voor een prijs van115.100 euro. Je kunt er dagelijks van genieten bovendien, zonder concessies. In alle comfort cruise ik richting het midden van het land en langzaam verdwijnt het besef in een sportauto te zitten. De competitiedrang van de 911 lijkt tot rust te zijn gekomen. Maar in Houten, parallel aan de A27, ruikt hij bloed. Hij drukt zijn neus tegen de showroomruit van Van der Kooi Sportcars, het Nederlandse verkooppunt voor Engelse lightweights. Het raam beslaat nog net niet van de verhitte Duitser, maar de boodschap is duidelijk. De Lotus Evora 400 mag dan lovende kritieken hebben gehad, maar de 911 heeft voor hetere vuren gestaan.
”De Lotus ga je op een gegeven moment als een prothese zien”
De Brit laat zich zeker niet imponeren. Met een wilde grom slaat de van Toyota afkomstige 3.5-liter V6 met compressor aan en overstemt het hijgerige gerochel van de 911. In de Lotus-brul zit van alles. Frustratie, dreiging en zelfvertrouwen. De Evora 400 heeft een nieuw uitlaatsysteem en daarmee schreeuwt hij veel harder dan de niet meer leverbare Evora S. Gemeen en hartstochtelijk. Zo hoort een sportauto te klinken en er ook uit te zien. Hij was voorheen wat te rond en te lief. De voorbumper met ‘giftanden’ aan weerszijden van de grille straalt eindelijk agressie uit. Zeventig procent van de onderdelen is nieuw en de specificaties van de Evora zijn indrukwekkender, want met hulp van een een vloeistofgekoelde chargecooler levert hij 405 pk en 410 Nm. Alle inspanningen ten spijt: meerdere malen heb ik moeten uitleggen aan omstanders dat dit een Lotus is.
Meer lezen over deze twee sportwagens? Lees het complete artikel ‘Reportage: Lotus Evora 400 vs. Porsche 911 Carrera’ (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?