Volkswagen Up toch aan de turbo
Hij werd al lang geleden een keer als studiemodel getoond, waarna we er ook mee konden rijden. Maar de Up GT ging vervolgens maar niet in productie. Daar brengt Volkswagen nu verandering in.
Of de aanduiding GT blijft gehandhaafd voor het uiteindelijke model, is nog niet bekend. De kans is echter klein. Want had het studiemodel een vermogen van 110 pk op de voorste wieltjes, de productieversie komt tot 90 pk. Ga er dus vanuit dat de introductie van de 1.0-driecilinder benzinemotor met turbomotor slechts het begin is. Hij start met 90 pk en komt later ook in een krachtigere uitvoering, waarbij de koets ook spraakmakender is aangekleed dan de basisversie.
“In amper tien tellen naar 100 km/h”
Met 90 pk en 160 Nm op de voorwielen doet de Up de standaardsprint 0-100 km/h in amper tien tellen, zo communiceert Volkswagen. De topsnelheid ligt op 185 km/h. Daar staat een officieel verbruikscijfer van 4,4 l/100 km tegenover. De conceptversie van de GT, die Volkswagen al vijf jaar geleden presenteerde, haalde met zijn 110 pk sterke driecilinder een topsnelheid van bijna 200 km/h. De introductie van de 1.0-driecilinder turbomotor maakt deel uit van een restyling voor de Up.
Lees ook:
Ook interessant
-
400 km/h op deze bizarre quad met V12: voor wie niet bang is
-
Lage olieprijzen, maar dure benzine: zo trap je niet in truc van tankstation
-
Eerste beelden elektrische Range Rover, dit is wanneer hij komt
-
Je gelooft nooit welke motor er in deze Ferrari 812 Superfast-opvolger ligt
-
Chinese Tesla-concurrent krijgt slimme Nederlandse prijs
-
Koerswijziging Aston Martin, plots ligt de V12-motor voorin
-
Captur te klein? Deze Renault Symbioz heeft een maatje meer
-
Elektrische occasions plots populair nu EV-subsidie verdwijnt
-
Doei Tesla Model Y! Dit is nu de populairste EV van Nederland
-
Prijs van de Mercedes-AMG E 53 bekend en die is… merkwaardig
-
Deze elektrische auto’s kun je nog in 2024 verwachten
-
Let op: nieuw soort flitsers geplaatst en de boetes zijn niet mals