Rekenen met de Autobrief II
Staatssecretaris Wiebes (Financiën) verwacht dat de Autobrief II ervoor gaat zorgen dat ‘negentig procent van het wagenpark erop vooruitgaat’. Zo wordt de motorrijtuigenbelasting verlaagd, net als de BPM, maar dat zijn slechts twee van de voorbeelden. Maar wat betekent het nu echt voor automobilisten?
Kamervragen
Staatssecreratis Wiebes reageerde gisteren op kamervragen van onder meer zijn eigen partij, de VVD. Die partij vroeg Wiebes hoeveel procent van het Nederlandse wagenpark erop vooruitgaat met het wetsvoorstel. Het antwoord van Wiebes: “Het is moeilijk te voorspellen hoe groot het deel van het Nederlandse wagenpark in 2020 zal zijn, maar naar verwachting zal in 2020 ongeveer negentig procent erop vooruitgaan.” Wiebes rekent daarmee met het afbouwen van de BPM met twaalf procent, een verlaging van de motorrijtuigenbelasting van twee procent en een algemeen bijtellingspercentage van tweeëntwintig procent.
Van de Europese regelgeving moet de gemiddelde uitstoot steeds verder worden teruggedrongen. De berekeningen van Wiebes werken dan ook alleen als autofabrikanten daadwerkelijk zorgen voor een (forse) reductie van de CO2-uitstoot. Stel dat dat gebeurt niet, dan worden sommige auto’s duurder dan ze nu zijn.
Voorbeeld
Een nieuwe Toyota Prius stoot per kilometer gemiddeld 70 gram CO2 uit. Daarmee heeft hij voor een reguliere hybride een bijzonder lage uitstoot. De prijs van de Prius start nu bij 29.981 euro. In 2020 is dat 29.807 euro. Een prijsdaling van bijna 200 euro, zou je denken. Dat klopt alleen niet helemaal. In de berekening wordt er daarbij vanuit gegaan dat de uitstoot daalt van de huidige 70 gram CO2 naar 56 gram CO2 in 2020. De vorige Prius had een uitstoot van 89 gram CO2 per kilometer toen hij uitkwam in 2009 en toen hij dit jaar plaats maakte voor het nieuwe model had hij uiteraard nog steeds een uitstoot van 89 gram CO2 per kilometer.
Het is niet voor niets dat de RAI Vereniging en de BOVAG aangegeven hebben dat ze vrezen dat kleine, zuinige auto’s de komende jaren alleen maar duurder zullen worden. In de Autobrief II houdt Wiebes rekening met een daling van de CO2 met vijfentwintig procent over de jaren 2016 tot en met 2020, maar autofabrikanten komen niet ieder jaar met een zuiniger exemplaar, zoals hierboven aangetoond met de Prius. In de Autobrief II baseert Wiebes zijn bevindingen op een onderzoek van PRC/TNO.
Oude diesels en (plug-in) hybrides
Omdat in de Autobrief II de wegenbelasting met twee procent wordt verlaagd en de BPM met twaalf procent wordt afgebouwd, moet er ergens geld worden teruggewonnen. In de antwoorden op de kamervragen spreekt Wiebes over een ‘roettoeslag’ voor diesels van voor 2007, het jaar dat het roetfilter standaard werd geleverd. Oude diesels zouden bovendien een hoger MRB-tarief moeten krijgen, omdat ze het meeste fijnstof uitstoten, volgens Wiebes.
Een andere maatregel treft hybrides en plug-in hybrides. Voor beide groepen wordt het gewicht van de accu’s niet langer afgetrokken van het autogewicht. Zo kost een Honda Civic Hybrid met zijn wagengewicht van 1268 kg in de provincie Noord-Holland momenteel 117 euro per kwartaal. Als de 125 kg voor het accupakket er niet meer wordt afgetrokken, gaat hij 160 euro per kwartaal kosten.
Voor plug-in hybrides wordt het verschil nog een stuk groter. In 2019 en 2020 gaat een driekwarttarief gelden voor deze auto’s. Waar je voor een Mitsubishi Outlander PHEV nu 134 euro per kwartaal moet betalen in Noord-Holland, wordt dat over drie jaar 201 euro per kwartaal. Over vijf jaar betaal je de volledige 268 euro per kwartaal voor de Outlander PHEV.
Alleen maar duurder?
Tot zover lijkt het alleen maar duurder te worden en gaat niet negentig procent erop vooruit. Dat klopt, maar de voorbeelden die we hierboven aanhalen zijn allemaal hybrides. Laten we vier auto’s met een benzinemotor nemen. We baseren ons hier op de nieuwe schaal die Wiebes heeft gepresenteerd, maar waar nog geen rekening is gehouden met de BPM-afbouw van twaalf procent.
Volkswagen Up 60 pk – Per 1 januari 2015 werd de BPM van een Up fors hoger. De BPM van de auto ging toen van zo’n 800 euro naar ruim 1500 euro. Momenteel betaal je voor een Up een bedrag van 1753 euro aan BPM. Volgend jaar wordt dat 1756 euro en in 2020 betaal je 2584 euro BPM. Halen we daar twaalf procent vanaf, komen we op 2274 euro.
Opel Astra 1.0 5-deurs – De Auto van het Jaar heeft op dit moment een BPM-tarief van minimaal 2029 euro. Volgend jaar wordt dat 2020 euro, negen euro minder, al rekenen we ook hier zonder BPM afbouw. In 2020 is het vervolgens 3164 euro. Min twaalf procent houden we 2784 euro over, ruim 750 euro meer dan nu.
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost Wagon – Met een uitstoot van 174 gram CO2 per kilometer is de Mondeo niet de allerschoonste, maar wel een goede benchmark voor de berekening. Momenteel betaal je 13.129 euro aan BPM en volgend jaar wordt dat 16.320 euro. In 2020 groeit dat bedrag volgens de cijfers van Wiebes naar 23.564 euro. Min twaalf procent praten we dan over 20.736 euro, ruim zevenduizend euro meer.
Nissan Qashqai DIG-T 115 – Een populaire crossover en met 129 gram CO2 niet een van de meest vervuilende. Op dit moment moet er 5364 euro aan BPM worden afgerekend. In 2017 gaat dat bedrag naar 6133 euro en in 2020 naar 7514 euro. Min twaalf procent komen we op 6612 euro. 1300 euro meer dan nu.
Mercedes-AMG GLS 63 – Met 585 pk en 760 Nm is de grote GLS 63 belachelijk rap, maar daar staat ook een uitstoot van 288 gram CO2 per kilometer tegenover. Nu moet je de prijs van een mooi aangeklede C 350 e plug-in achterlaten aan BPM: 67.621 euro. Volgend jaar wordt dat bedrag 70.564 euro en in 2020 is het 77.846 euro. Halen we daar twaalf procent af, blijft er 68.504 euro over, een krappe duizend euro meer dan nu.
Rekensom
De officiële gegevens zijn nog niet gepresenteerd, dus de rekensom is nog niet volledig te maken. Voorlopig lijkt het erop dat niet alleen plug-in hybrides strenger worden afgerekend, maar ook conventionele benzine-auto’s duurder worden en naar verhouding de populaire zuinige, kleine auto’s nog het meest. We rekenen hier met de uitstoot van auto’s zoals deze nu is, aangezien de normale ontwikkelingstijd voor een volledig nieuw model meer dan vier jaar bedraagt en we dus normaal gesproken kunnen aannemen dat de CO2-uitstoot gelijk blijft.