Snoepjes van Morgan: EV3 en 4/4 80th anniversary
Een van de weinige kleine merken die tegen de verdrukking in blijft overleven is Morgan. Sterker nog, ze gaan met hun tijd mee door een volledig elektrisch aangedreven driewieler te onthullen, de EV3.
De EV3 werd als concept voorgesteld in 2015 en heeft nu het productiestadium bereikt. De driewieler is de eerste Morgan waarbij delen van het koetswerk van koolstofvezel zijn, de rest is uitgevoerd in aluminium. Die panelen worden als vanouds aangebracht op een houten frame. Daardoor weegt de EV3 ondanks een 20 kWh lithium accu slechts 500 kg. De elektromotor levert een vermogen van 46 kW en moet de EV3 binnen 9 seconden van 0 naar 100 km/h stuwen. De topsnelheid bedraagt ruim 150 km/h, zo zegt Morgan. Met een volle accu moet de EV3 zo’n 240 km ver kunnen komen. De levering begint in het laatste kwartaal van 2016 en Morgan verwacht dat de prijs op hetzelfde niveau zal liggen als die van de driewieler met benzinemotor. Bovendien kan de EV3 wel eens de voorbode zijn van meer elektrisch aangedreven Morgan-modellen.
“De EV3 kan de voorbode zijn van meer elektrisch aangedreven Morgan-modellen”
Het grootste uiterlijke verschil met de gewone Morgan Threewheeler is natuurlijk de neus waar de benzinemotor nu plaats heeft gemaakt voor een gestroomlijnd front met een karakteristieke enkele mistlamp die net uit het lood is geplaatst. De accu en elektromotor hebben een plaatsje gekregen in het buizenframe om zo het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. De luchtinlaten aan de voorzijde zijn functioneel, ze dienen om het accupakket te koelen.
Het tweede model van Morgan op Genève is de 4/4 80th anniversary. Hiermee viert het merk dat 80 jaar geleden de eerste Morgan 4/4 werd onthuld. Daarmee is het de langst in productie zijnde auto ter wereld. Van het jubileummodel zullen, hoe verrassend, slechts 80 exemplaren worden gebouwd.
Het design van de 80th anniversary is geïnspireerd op die eerste Morgan en heeft onder meer stalen wielen met een centrale wielmoer. De sportuitlaat komt aan de zijkant uit, net voor het achterwiel. Diverse koperen accenten in het interieur en een grille met koperen spijlen maken het geheel af. Hij is er in drie kleuren: Morgan BRG, Saxe Blue en Dark Red. De 8oth wordt aangedreven door de bekende 1,6 liter Ford motor onder de kap en is zowel links- als rechtsgestuurd leverbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze 5 hot hatch-occasions zijn nu verrassend goed te betalen
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?