Onder de hamer: Rallywapens om van te watertanden
Rallyliefhebbers met goed gevulde zakken kunnen hun hart ophalen de komenden maanden. Er gaan bij RM Sotheby’s en Bonhams diverse Group 4- en Group B-monsters onder de hamer.
LEES OOK: ‘GROEP B BRANDDE HARD, DOOFDE UIT EN KOMT NOOIT MEER TERUG’
Ferrari 288 GTO (1985)
Vooruit, dit is een beetje smokkelen. De Ferrari 288 GTO werd ontwikkeld als een Group B-rallywapen, maar zette nooit een band in de blubber. Na de dood van Lancia-coureur Henri Toivonen en navigator Sergio Cresto in 1986 werd Group B verboden. Ferrari bouwde uiteindelijk toch nog 272 exemplaren van de 288 GTO.
Bonhams – verwachte opbrengst: 1,3 – 1,7 miljoen euro
Ford RS200 (1987)
Ford moest tweehonderd exemplaren van de RS200 bouwen om de auto te homologeren voor Group B. Deze rechtsgestuurde auto heeft slechts één eigenaar gehad, die de 1,8 liter turbomotor liet opwaarderen van 250 pk naar 350 pk. In wedstrijdtrim braakte de RS200 met gemak 450 pk uit.
Bonhams – verwachte opbrengst: 130.000 – 170.000 euro
Lancia-Abarth SE 037 (1980)
De Lancia 037 is losjes gebaseerd op de Beta Montecarlo. De fraaie rallywagen was een van de eerste speciaal voor Group B ontwikkelde auto’s. Hij had nog achterwielaandrijving – de Audi Quattro had vierwielaandrijving al in 1980 in de rallysport geïntroduceerd – en een heerlijk jankende 2,0 liter viercilinder compressormotor.
Bonhams – verwachte opbrengst: 320.000 – 400.000 euro
Peugeot 205 Turbo 16 (1984)
De auto die in de laatste Group B-jaren (1985 en 1986) het Wereldkampioenschap Rally domineerde. De Finse coureurs Timo Salonen en Juha Kankkunen reden de 205 Turbo 16 twee keer naar de rijders- en constructeurstitel. De Peugeot had vierwielaandrijving en een middenmotor, die in het laatste jaar bijna 500 pk produceerde.
RM Sotheby’s – verwachte opbrengst: n.n.b.
Porsche 959 (1988)
Van hetzelfde laken een pak als de Ferrari 288 GTO. Porsche ontwierp de 959 voor Group B, maar kon de auto nooit inzetten omdat de rallyklasse werd verboden. De 959 heeft echter nog wel in Le Dakar meegereden. De Porsche was in de jaren tachtig heel even de snelste productieauto ter wereld, met een top van 317 km/h.
Bonhams – verwachte opbrengst: 500.000 – 600.000 euro
Renault 5 Turbo Maxi (1982)
De enige Group 4-auto in dit gezelschap. In de handen van de Franse coureur Jean Ragnotti (een interview met hem staat in de nieuwste Autovisie) won de Renault 5 Turbo meteen zijn allereerste WK-rally, de Monte Carlo Rally van 1981. In Maxi-vorm was het karretje zo’n 350 pk sterk en kon hij het volbloed Group B-wagens op asfalt nog knap lastig maken.
RM Sotheby’s – verwachte opbrengst: n.n.b.
Lees ook:
Ook interessant
-
Audi komt kort na de Q5, al met een Q5 Sportback
-
BMW M5-rijder vindt allersterkste paal van Europa
-
Bouwde Jaguar deze XJS Restomod met 660 pk zelf maar
-
Toyota brengt legendarisch model terug
-
Onbekende Volkswagen-occasion duikt ineens op in Nederland
-
Kruising met onverharde weg: dit is wie er voorrang moet verlenen
-
Verkopen occasions flink in de plus, zoveel zijn er dit jaar verkocht
-
BMW op het juiste pad? Zo gaat nieuwe iX3 eruitzien
-
Nieuwe heup voor de Volvo XC90: kan hij er nu weer tegenaan?
-
Deze betaalbare occasions zijn zeer capabele offroaders
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427