Mitsubishi sjoemelt al sinds 1991 met brandstofverbruik
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2F156315945.jpg)
Mitsubishi heeft een bijzonder jubileum te vieren. De autofabrikant heeft toegegeven in Japan al vijfentwintig jaar te rommelen met gegevens over het brandstofverbruik van zijn modellen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FRESULTS_156331393.jpg)
Vorige week gaf Mitsubishi het gesjoemel al toe, maar toen meldde het merk nog dat alleen bij 625.000 kleinere modellen vanaf 2002 het opgegeven brandstofverbruik niet klopt. Nu blijkt echter dat Mitsubishi al vijfentwintig jaar de boel op grote schaal bedondert.
De fabrikant heeft al die jaren zijn eigen tests gebruikt om de rolweerstand van een auto te meten. Daarmee kwam die weerstand lager uit dan als Mitsubishi de officiële tests (die in 1991 zijn vastgelegd in de Japanse wet) gebruikt zou hebben.
In 2007 besloot Mitsubishi alsnog om de officiële tests te gaan gebruiken, maar de verantwoordelijke medewerkers hebben dit niet gedaan. Het bedrijf heeft nu onafhankelijke onderzoekers aangesteld om uit te zoeken wat er precies gebeurd is.
Topman Tetsuro Aikawa ging op een persconferentie diep door het stof. Hij zei bovendien niet te weten waarom zijn medewerkers de zaak hebben bedrogen. Aikawa benadrukte dat er in de Verenigde Staten en Europa niet is gesjoemeld, alleen in Japan.
LEES OOK: FRANSE AUTORITEITEN VALLEN KANTOREN PSA GROUP BINNEN
Het bedrog kwam aan het licht toen Nissan afwijkingen ontdekte in het brandstofverbruik van zijn kleine, door Mitsubishi gefabriceerde kei cars. Mitsubishi begon daarop een intern onderzoek en stuitte op fraude.
Sinds Mitsubishi zijn malversaties heeft toegegeven, is de beurswaarde van het bedrijf met zestig procent onderuitgegaan. Vijftien jaar geleden was Mitsubishi ook al verwikkeld in een fraudezaak. Het concern had toen jarenlang ernstige mankementen aan zijn auto’s onder de pet gehouden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had