Officieel onthuld: geheel nieuwe Porsche Panamera
De volledig nieuwe Porsche Panamera is voor het eerst door het Duitse merk aan de wereld getoond. De eerste aandrijflijnen en prijzen zijn ook bekendgemaakt.
Porsche Panamera
Je moet misschien even goed kijken, maar dit is toch even de tweede generatie van Porsche’s sportieve limousine. Deze volledig nieuwe auto onderscheidt zich qua design niet enorm van zijn voorganger. Wel zijn de afmetingen anders: de nieuwe Panamera is 5,05 meter lang (3,4 centimeter meer dan zijn voorganger), 1,94 meter breed (+0,6 centimeter) en 1,42 meter hoog (+0,5 centimeter). Ook de wielbasis is langer: 2,95 m, een toename van 3 centimeter.
De carrosserie is vrijwel volledig vervaardigd uit aluminium. De koplampunits zijn voor zien van led-technologie, wat ook geldt voor de achterlichten, die als een smalle strip over de achterkant van de auto lopen. Afhankelijk van de uitvoering staat de nieuwe Panamera op 19- of 20-inch lichtmetalen wielen, 21 inch is optioneel.
Interieur
Het interieur van de nieuwe Panamera bestaat onder meer uit ‘glaslook’-panalen en displays met een smartphone-achtige interface, waaronder een van 12,3 inch in de middenconsole. Daardoor zijn er betrekkelijk weinig knoppen te vinden. In het instrumentarium zijn twee schermpjes van 7 inch te vinden, maar in het midden is (opvallend genoeg) een analoge toerenteller.
Motoren
De nieuwe Panamera is gelijk met verschillende V6- en V8-motoren leverbaar. De instapper is de Panamera 4S, voorzien van een 2,9-liter V6 bi-turbo met 440 pk, goed voor een sprint van 0-100 km/h in 4,4 seconden en een topsnelheid van 289 km/h. Porsche claimt dat deze uitvoering elf procent zuiniger is dan het uitgaande model.
Dieselen kan met de Panamera 4S Diesel, die heeft een 422 pk-sterke V8 waar ook 850 Nm uit komt – volgens Porsche niet alleen de krachtigste diesel van het merk ooit, maar ook de snelste auto op diesel ter wereld. 0-100 km gaat in 4,5 seconden (4,3 met Sport Chrono Pakket) tot aan een top van 285 km/h. Voor het eerst is de Panamera met V8-dieselmotor ook te voorzien van permanente vierwielaandrijving.
Turbo
De voorlopige topper is de Panamera Turbo: een 4,0-liter V8 bi-turbo met 550 pk – 30 pk meer dan z’n voorganger – en de mogelijkheid tot cilinderuitschakeling. Deze sprint in 3,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h tot aan 306 km/h. Het Sport Chrono Pakket haalt bij elke motorisering 0,2 seconde van de sprinttijd af.
Tot slot zijn de vanafprijzen voor deze drie uitvoeringen al bekendgemaakt. De Porsche Panamera 4S begint bij 133.800 euro, de Panamera 4S Diesel kost minimaal 143.400 euro. De Porsche Panamera Turbo heeft een vanafprijs van 187.900 euro. Optioneel zijn er onder meer massagestoelen, een panoramisch kanteldak en een 3D-geluidsinstallatie van hoge kwaliteit van Burmester. Vanaf november staat de auto bij de Nederlandse dealers.
Live foto’s
Collega Sjoerd van Bilsen is bij de onthulling van de Porsche Panamera in Berlijn. Bekijk zijn foto’s ter plaatse hieronder:
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?