Onder de hamer: de allereerste Shelby Cobra
Deze auto heeft alles in zich om de duurste Shelby Cobra aller tijden te worden. Het is niet alleen de eerste AC Ace waar Carroll Shelby een 4,3 liter V8 in stopte, het is de auto waar de hele legende mee begon. Daarnaast is hij ook nog eens volledig origineel en nooit van eigenaar gewisseld.
Britse body, Amerikaanse power
Dat lees je goed, deze auto is nog van de originele eigenaar. Caroll Shelby deed de auto met chassisnummer CSX 2000 nooit van de hand. De auto kwam in 1962 tot stand toen Shelby een 4,3 liter V8 in het chassis van een Britse AC Ace stopte. Shelby wilde een auto bouwen die het op een circuit op kon nemen tegen de Chevrolet Corvette. Het idee kwam van een van de eerste auto’s waar Shelby in racete, de Allard J2. Die auto combineerde ook een klein Brits chassis met een grote Amerikaanse V8.
CSX 2000
De CSX 2000 is een van de belangrijkste auto’s in de Amerikaanse autogeschiedenis. Niet alleen door het feit dat dit de eerste Shelby Cobra is, maar meer door wat die auto betekende voor de Amerikaanse autosport. Toch is er één verhaal dat deze auto extra bijzonder maakt. In 1962 was dit de enige Shelby Cobra in de wereld en de auto werd niet alleen gebruikt voor testwerk en de ontwikkeling van de auto, maar ook voor testritten door de Amerikaanse autopers en voor shows door heel het land.
Shelby deed alles met deze ene auto. Hij probeerde het te laten lijken alsof de productie bij zijn bedrijf Shelby American, Inc. – in werkelijkheid niet meer dan een start-up – al in volle gang was. Zo hoopte hij meer interesse voor het merk en voor de auto op te wekken. Voor elk evenement kreeg de CSX 2000 een andere lakkleur, zodat het leek alsof hij al een hele voorraad aan auto’s had gebouwd. Jaren later gaf Shelby toe dat de CSX 2000 de enige Cobra ter wereld was gedurende zeven maanden. Journalisten van het blad Road & Track waren sterk overtuigd door de auto en zijn enorme prestaties. Toen al ging de Cobra in 4,4 tellen naar 100 km/u en haalde hij een top van meer dan 240 km/u.
Veiling
De auto heeft in talloze boeken gestaan en is de hele wereld over geweest voor autoshows. Hij is zelfs nog gebruikt door medewerkers van de Carroll Shelby School of High Performance Driving. Zijn laatste uitjes waren het Concours d’Elegance van Pebble Beach en de Rolex Monterey Motorsports Reunion in 2012. Sindsdien staat hij in Las Vegas, in het Shelby Heritage Center. Zijn lakkleur mag dan meerdere malen gewisseld zijn, het interieur is nog helemaal origineel. Daar mocht ook niemand ooit iets aan doen van Carroll Shelby. Dat moest en zou origineel blijven, vandaar de behoorlijk gebruikte staat.
Op 19 augustus gaat deze eerste Shelby Cobra in het Amerikaanse Monterey onder de hamer, tijdens het Concours d’Elegance van Pebble Beach. Een richtprijs is er niet, maar alles wijst erop dat hij records gaat verbreken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Je raadt nooit welk merk deze Abarth 124 Spider bouwde
-
De Aston Martin Vantage is nu volwassen, maar niet minder speels
-
Nieuw Frans merk toont plots een van de goedkoopste elektrische auto’s
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
Rob bouwde een ultieme sleeper: Nissan Figaro met turbo!
-
De Mini Clubman is zo gek als een deur | Sjoerds Weetjes 425
-
Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster
-
De BMW M5 Touring is niet voor de poes (en hond)
-
Rijtest alle Lamborghini V12’s: is de nieuwe Revuelto net zo goed?
-
Waarom de Ford Focus CC Pluvius haat | Sjoerds Weetjes 424
-
Hierdoor is de Mini Aceman een verrassend speelse crossover
-
Waarom de Ford Capri de Johan Derksen in ons bovenhaalt