Mazda breidt Skyactiv uit met Vehicle Dynamics
Mazda kent de laatste jaren hernieuwd succes, met dank aan de Skyactiv-techniek van het merk. Nu wordt de volgende stap gezet met Skyactiv Vehicle Dynamics.
Skyactiv
Het Japanse merk wil het rijgedrag van de modellen beter beteugelen door nieuwe technieken onder deze noemer uit te rollen. De eerste in die reeks heet G-Vectoring Control (GVC). Deze technologie laat het motorkoppel variëren op basis van de stuurinput van de bestuurder. Hierdoor wordt de verticale belasting op elk wiel verbeterd, wat zowel voor meer tractie als comfort moet zorgen.
GVC is een softwarematig systeem, dus het voegt geen extra gewicht aan de auto toe. Volgens Mazda is het vooral effectief op wegen met ongelijkmatig wegdek (zoals onverharde wegen) of gladde ondergronden, bijvoorbeeld door regen- of sneeuwval.
Mazda
De eerste Mazda die standaard al voorzien is van GVC, is de vernieuwde 3. Pas eind dit jaar komt deze C-segmenter naar Nederland, maar het model is nu al gelanceerd in thuisland Japan. Elk autotype met een Skyactiv-motor en -chassis zal volgens het merk gebruik kunnen maken van GVC.
Lees ook:
Ook interessant
-
400 km/h op deze bizarre quad met V12: voor wie niet bang is
-
Lage olieprijzen, maar dure benzine: zo trap je niet in truc van tankstation
-
Eerste beelden elektrische Range Rover, dit is wanneer hij komt
-
Je gelooft nooit welke motor er in deze Ferrari 812 Superfast-opvolger ligt
-
Chinese Tesla-concurrent krijgt slimme Nederlandse prijs
-
Koerswijziging Aston Martin, plots ligt de V12-motor voorin
-
Captur te klein? Deze Renault Symbioz heeft een maatje meer
-
Elektrische occasions plots populair nu EV-subsidie verdwijnt
-
Doei Tesla Model Y! Dit is nu de populairste EV van Nederland
-
Prijs van de Mercedes-AMG E 53 bekend en die is… merkwaardig
-
Deze elektrische auto’s kun je nog in 2024 verwachten
-
Let op: nieuw soort flitsers geplaatst en de boetes zijn niet mals