VW-dochter Italdesign wil minder afhankelijk zijn
Het Italiaanse designhuis Italdesign is op zoek naar nieuwe opdrachtgevers, nu de dochteronderneming van Volkswagen minder afhankelijk wil zijn van het moederconcern. Het bedrijf kijkt buiten de autobranche naar klanten.
Italdesign
Volgens het autovakblad Automotive News voert het management al gesprekken met verschillende partijen over de ontwikkeling van speciale modellen. De heren spreken van one-off’s, maar daarvan varieert de oplage van één tot honderd stuks. De modellen dragen dat het label ‘Designed by Italdesign’.
Het designhuis maakt sinds 2010 deel uit van de Volkswagen Group, toen het 90,1% van het bedrijf overnam. Afgelopen jaar lijfde VW de resterende aandelen in, toen Giorgetto Giugiaro zich terugtrok.
Volkswagen
Sinds VW de scepter bij Italdesign zwaait, voert het designhuis hoofdzakelijk projecten voor het moederconcern uit, mogelijk alleen voor de twaalf merken van Volkswagen.
Automotive News Europe meldt dat er ongeveer duizend mensen werken, die jaarlijks 500 tot 600 prototypes en pre-productiemodellen kunnen vervaardigen. Enkele hoopvolle projecten voor Volkswagen en Audi werden afgeschoten, zoals de Nanuk-SUV. Audi had de intentie om de auto in productie te nemen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?