Citroën C3 WRC klaar voor de comeback
Als er nou één Citroën die Airbumps wel kan gebruiken, dan is het deze C3 WRC. Want in zijn strijd om het Wereldkampioenschap Rally zal hij wel wat gevaarlijkers tegenkomen dan langzaam zijn richting op rollende winkelkarretjes.
Maar de C3 WRC heeft ze niet. Vooruit, we begrijpen het. Tegen een meervoudige koprol op de Col de Turini helpt alleen een FIA-gecertificeerde rolkooi. Want inderdaad, ook al noemt Citroën de C3 WRC vooralsnog een studiemodel, we gaan het apparaat volgende jaar gewoon terugzien op wereldwijde rallyproeven.
WRC-reglement
Citroëns nieuwste rallywapen debuteert in januari tijdens de Rally van Monte Carlo, met onder de motorkap ongeveer 380 pk uit een 1,6 liter viercilinder turbomotor (de 1.6 uit de huidige DS3 zit iets boven de 300 pk). De vermogenstoename is te danken aan een nieuw WRC-reglement, dat de koningsklasse van de rallysport aantrekkelijker moet maken.
LEES OOK: TOP 11 – MEEST SUCCESVOLLE RALLYWAGENS OOIT
Zo zijn elektronische differentiëlen nu toegestaan, mogen de deelnemende auto’s 25 kg lichter zijn en krijgen de constructeurs meer vrijheid om te experimenteren met de aerodynamica. De achterspoiler mag vanaf 2017 bijvoorbeeld een stuk groter zijn en hetzelfde geldt voor de breedte en lengte van de nieuwe generatie WRC’s.
Lees ook:
Ook interessant
-
AliExpress-versie van de Tesla Cybertruck ziet er zo uit
-
Kia EV5 voor Nederland en foute busjes | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 2
-
Deze auto is een echte Transformer en kan van jou zijn
-
Zien! Corvette wordt voor het eerst in 45 jaar gewassen
-
Nieuwe kentekens: deze combinatie kan je verwachten
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model