EXCLUSIEF eerste dubbeltest: Alfa Romeo Giulia vs. Jaguar XE
UPDATE EXTRA FOTO’S – Lang verwacht en toch gekomen! De Alfa Romeo Giulia kreeg bij zijn introductie een staande ovatie van pers en publiek, maar voor een test was er hier gek genoeg nog steeds geen auto beschikbaar. Tot een welwillende dealer er ééntje aan ons afstond. We zetten exclusief de Alfa Romeo Giulia naast de Jaguar XE.
Giulia
We reisden daarom graag af naar Alfa Romeo-dealer Auto Creemers B.V. in Roermond, want we wilden nu eindelijk weleens weten hoe de Giulia zich zou weren op vaderlandse bodem. We zetten koers richting het zuiden in een Jaguar XE en gingen de confrontatie aan.
Net als de Giulia behoort de XE nog niet tot de gevestigde orde, het zijn allebei auto’s voor mensen die in deze grotere middenklasse iets anders durven te kiezen dan de voorspelbare Duitse perfectie van de BMW 3 Serie. Die zullen we overigens wel in een uitgebreidere test in Autovisie magazine binnenkort aan de tand voelen. Eerst vergelijken we dit duo, dat niet alleen qua merkimago, maar ook qua prijs en motorisering goed aan elkaar gewaagd is.
BEKIJK OOK: VIDEOREVIEW ALFA ROMEO GIULIA DIESEL
Dieselversies
De Giulia treedt hier aan als 2.2 JTDm 180 pk Super, een dieselversie met een basisprijs van 43.750 euro. De Jaguar XE kun je met een diesel en handbak (onze testauto had een automaat) als XE Pure met 163 pk dieselmotor inlijven voor 41.250 euro, maar voor 43.050 euro kun je ook een 180 pk sterke versie kiezen. Wilt u liever nog minder besteden dan kunt u bij Alfa terecht voor een 136 pk leverende zelfontsteker of een 200 pk sterke benzinemotor, want die zijn er al voor minder dan 40 mille. Qua prijs zijn ze dus aardig aan elkaar gewaagd.
Als we voor deze vergelijking de Giulia als uitgangspunt pakken en dus naar deze Super-uitvoering kijken, dan noteren we de volgende zaken als standaarduitrusting: deels leren bekleding, een audiosysteem met acht speakers, dual-zone airconditioning, een licht- en regensensor, stuurbediening van audio en andere functies, 17-inch lichtmetalen wielen en Lane Departure Warning. Jaguar pareert dat zelfs in de basisuitvoering Pure met een standaarduitrusting die ook al deze zaken omvat, maar daar ook nog eens elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels aan toevoegt. Tot nu toe min of meer een gelijkspel dus. Bij beide uitvoeringen moet je overigens nog wel bijbetalen voor de optie die iedereen tegenwoordig standaard aan boord wil hebben: een navigatiesysteem.
Kijk je naar de rijeigenschappen, dan profiteer je bij deze auto’s van het feit dat ze achterwielaandrijving hebben, anno 2016 behoorlijk uniek. De meeste hadden tot nu toe voorwielaandrijving. Het grootste voordeel is het stuurgevoel, want dat blijft vrij van aandrijfkrachten. Ook als je vlot wegtrekt uit een bocht of een kruising oprijdt, hoef je niet met het stuur te worstelen, maar kun je rustig en nauwkeurig blijven sturen. De afstemming van het onderstel is bij beide auto’s ook overwegend comfortabel, zelfs bij deze Jaguar R-Sport. Die versie is ook niet spijkerhard, maar een Pure is nog comfortabeler. Wel voelt de Jaguar wat zwaarder aan, de Giulia is agieler en lichtvoetiger, zonder dat hij nerveus wordt. Hij stuurt simpelweg iets minder zwaar en reageert sneller. De Giulia stuurt dus eigenlijk zoals je van een Alfa Romeo mag verwachten: iets sportiever. De Jaguar geeft je meer een luxe en rustigere rijervaring en dat past weer goed bij het merkimago. Het gevoel wordt deels verklaard door de feiten, want de Jaguar is met 1465 kg dik honderd kilo zwaarder dan de Giulia die 1349 kg weegt.
Rustiger
In de Jaguar ga je zeker in combinatie met een automaat al gauw iets rustiger rijden omdat de motor en de vlot schakelende versnellingsbak goed samenwerken. Dat betekent een stille acceleratie bij lage toerentallen, alleen bij vol gas en koude motor is hij wat luidruchtiger. Dat is precies hetzelfde bij de Alfa, er zijn wat dat betreft stillere diesels op de markt. De zitpositie voor in de Jaguar is goed en achterin zit je ook niet slecht als je tenminste niet meer dan 1,85 meter lang bent. Wie langer is, moet het hoofd wat opzij houden. De Alfa Romeo doet voorin niet onder voor de Jaguar en is achterin zelfs een fractie groter. Hoofd en benen krijgen iets meer de ruimte; geen centimeters, maar wel genoeg millimeters om een verschil te kunnen maken.
BEKIJK OOK: VIDEOREVIEW JAGUAR XE
Bagageruimte
Als je kijkt naar de beschikbare bagageruimte, dan zie je dat je in de kofferbak van de Giulia minimaal 450 liter kunt stouwen, de XE kan nog eens vijf liter meer meenemen. De voorlopige uitkomst van deze ‘wedstrijd’ is een gelijkspel. De meetapparatuur moet eraan te pas komen om een mogelijk andere uitkomst te bewerkstelligen, zo klein zijn de verschillen. Als het om zaken als bouwkwaliteit en gebruikte materialen gaat, zie je wel hier en daar iets grotere toleranties en iets meer plastic in de Giulia dan bij de Jaguar. Daar staat tegenover dat de stilering van het Alfa-interieur met onder andere een erg mooie, volledig vlak ingebouwde centrale display wel een speciaal gevoel geeft.
Bij de rijeigenschappen en uitrusting noteren we geen doorslaggevende verschillen. Het is eerder een kwestie van smaak en voorkeur. En dat is knap van zowel Jaguar als Alfa Romeo.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?