Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 22 sep 2016
Leestijd: 1 minuut

Topstation met instapmotor: Ferrari GTC4Lusso T

De volgende stap in een Italiaans turbo-offensief: Ferrari GTC4Lusso T bevat geen V12, maar de geblazen V8 uit de California T.

Ferrari GTC4Lusso T

GTC4Lusso T

Ook Ferrari moet downsizen, toch? Dat idee passen de Italianen althans toe op de GTC4Lusso, de shooting brake van Ferrari die vorig jaar geïntroduceerd werd. Deze opvolger van de FF beschikt over een 690 pk-sterke V12 en het bijzondere ‘4RM’-systeem dat in de eerste vier versnellingen voor vierwielaandrijving zorgt.

De GTC4Lusso T beschikt over de 3,9 liter V8 met twee turbo’s uit de California T. Die levert 610 pk (50 pk meer dan in de California T) maar ook 760 Nm koppel – ruim zestig meer dan de 697 Nm van de GTC4Lusso met V12. Bovendien gaat het vermogen in dit model puur naar de achterwielen.

Ferrari GTC4Lusso T

Prestaties

De wijzigingen in de aandrijflijn zorgen voor een gewichtsreductie van 80 kilogram – het totaal komt zo uit op 1740 kg. Wel beschikt de GTC4Lusso T over vierwielsturing en een zeventraps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling.

De topsnelheid van de nieuwe variant is logischerwijs iets lager dan de auto met V12: 320 kilometer per uur versus 345 km/h. De sprint van 0 tot 100 zou met 3,5 seconde slechts 0,1 minder snel moeten zijn dan de bestaande GTC4 Lusso.

Over de CO2-uitstoot en prijs heeft Ferrari nog geen mededeling gedaan, maar ook hier verwachten we dat de cijfers lager uitkomen vergeleken met de bestaande versie.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.