Autovisie
Autovisie Nieuws 7 okt 2016
Leestijd: 2 minuten

Snel Spel: Out Run (1986)

Volstrekt onrealistisch, dat Out Run van ontwikkelaar Sega AM2! Er is officieel maar één Ferrari Testarossa Spider gebouwd – voor Fiat-baas Gianni Agnelli in 1986 – en die is zilvergrijs en blauw, niet rood.

outrun1

Gekheid natuurlijk, want als Out Run ergens niet op uit is, dan is het wel realisme. De game, die in 1986 voor het eerst in arcadehallen te spelen was, is een ode aan de roadtrip. Een roadtrip door Europa wel te verstaan, want de omgevingen in Out Run komen uit het brein van ontwerper Yu Suzuki, die voor inspiratie twee weken over ‘ons continent’ trok.

“Out Run was niet alleen op grafische gebied innovatief”

“Ik begon in Frankfurt, waar ik een auto huurde en een videocamera op het dashboard monteerde”, zei hij in een interview. “Ik reed rond in Monaco, over de bergwegen in Zwitserland en ik stopte bij hotels in Milaan, Venetië en Rome.” In de straten van Monte Carlo kwam Suzuki voor het eerst oog in oog te staan met een Ferrari Testarossa. Hij besloot gelijk dat die in Out Run terug moest komen.

‘Non divertito’

Ferrari was echter ‘non divertito’ – oftewel ‘not amused’ – toen het spel uitkwam. Sega had de Testarossa gebruikt zonder daarvoor toestemming te vragen. Ferrari klaagde de Japanse spellenmaker aan, maar uiteindelijk is de zaak waarschijnlijk met een grote zak geld afgedaan, want ook in de diverse Out Run-vervolgen, rijden de digitale bestuurder en zijn blonde vriendin in een ‘steigerend paard’ rond.

outrun_12

Net als motorracegame Hang-On en schietspel Space Harrier maakt Out Run gebruik van Sega’s Super Scaler-techniek, die plate ‘sprites’ (de palmbomen langs de weg en de andere auto’s op het asfalt bijvoorbeeld) op hoge snelheid van grote kan laten veranderen en zo een gamewereld in pseudo-3D (ook wel 2,5D genoemd) creëert.

Niet lineair

Out Run was echter niet alleen op grafisch gebied innovatief. Het spel liet spelers al kiezen uit diverse ‘radiozenders’ voor de muziek en was – in tegenstelling tot veel andere racegames uit die tijd – niet lineair. Na elke levelsectie kon de speler kiezen om naar links (de ‘makkelijke’ weg) of naar rechts (de moeilijkere weg) af te slaan. Out Run had in totaal vijftien levels en vijf verschillende eindes.

LEES OOK: SNEL SPEL – TEST DRIVE (1987)

De game maakte zijn debuut in de arcadehallen, maar is later naar een groot aantal spelcomputer overgezet. Zo verscheen hij op de Sega Master System, Mega Drive en Game Gear, Commodore 64, MSX, Atari ST en Amiga. Vervolgen dienden zich aan in de vorm van onder meer Turbo Out Run (1989), OutRunners (1992) en OutRun 2 (2003).

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.