Nieuwe motoren, meer techniek voor Volkswagen Golf
De uiterlijke verschillen zijn heel minimaal. Nee, voor het echte nieuws van de vernieuwde Volkswagen Golf moet je binnenin zijn. Volkswagen trekt vandaag in Wolfsburg het doek van de auto.
Golf 7.5
Iets aangepaste koplampen, een andere voorbumper, nieuwe lichtmetalen wielen en een achterbumper waarin de uitlaatsierstukken geïntegreerd zitten, daar kun je de vernieuwde Volkswagen Golf aan herkennen. Volkswagen heeft zich met name geconcentreerd op het interieur van de auto, waarin nu veel meer techniek uit de Passat terug te vinden is. Zo wordt de auto leverbaar met het digitale instrumentarium van die auto en ook kun je een groter 9,2 inch display krijgen voor het infotainmentsysteem. Dat systeem debuteerde begin dit jaar op de CES, een grote beurs voor elektronica, in Las Vegas. Het infotainmentsysteem is niet alleen een touchscreen, maar is ook te bedienen met gebaren. Ook meer assistentiesystemen, waaronder een fileassistent, worden leverbaar in de vernieuwde Golf.
Microhybride
Volkswagen heeft de afgelopen tijd hard gewerkt aan een nieuwe motorenfamilie. Twee benzinevarianten daarvan zullen debuteren in de vernieuwde Golf, de 1,5 liter Evo met 130 pk en de 1,5 BlueMotion met 130 pk. Die laatste versie is gekopppeld aan een accupakket dat een aantal lichte functies kan overnemen om brandstof te besparen. Zo kan hij de motor uitschakelen als je het gas loslaat en de auto doorrolt. Normaal gesproken zou je dan ook je stuurbekrachtiging verliezen, maar dat wordt nu opgevangen door het accupakket. Aan de andere kant van het spectrum krijgt de Golf GTI er extra kracht bij en levert de 2,0 liter turbomotor nu 230 pk, evenveel als de GTI Performance voorheen had. Die versie is er nu ook nog, maar heeft ook een krachtkuur achter de rug, waardoor hij nu 245 pk levert.
e-Golf
De volledig elektrische Golf, de e-Golf, profiteert nog het meest van de vernieuwing, want die auto krijgt een fors grotere range. Volgende week onthult het merk alle gegevens van de auto, maar vandaag laat het merk al wel weten dat hij een range krijgt van 300 kilometer. De sprinttijd moet ook afnemen. Waar hij voorheen in 10,4 seconden naar 100 km/h kon sprinten, moet hij het nu in 9,2 tellen kunnen klaren. De e-Golf krijgt een groter accupakket, dat overigens niet meer ruimte inneemt. De accutechniek is sinds de eerste e-Golf sterk verbeterd en dus is het nu mogelijk om 50% meer capaciteit in dezelfde ruimte kwijt te raken.
De vernieuwde Golf:
De vernieuwde Golf GTI:
De vernieuwde Golf GTE:
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten