Kortere naam, meer pk’s voor Lamborghini Aventador S
Geen LP 700-4 meer, maar gewoon Lamborghini Aventador S. Met de naamswijziging krijgt de supercar ook meteen een nieuw uiterlijk, de nodige technische updates én een kleine krachtkuur.
740 pk
De atmosferische V12 was al leverbaar in verschillende smaken. Zo kon je hem krijgen met 700 pk in de ‘standaard’ Aventador, met 720 pk in de verjaardagseditie en met 750 pk in de SuperVeloce. In de Lamborghini Aventador S levert het blok 740 pk bij 8400 toeren en maximaal 690 Nm bij 5500 toeren. Daarmee sprint hij in 2,9 tellen naar de 100 km/h en tikt hij precies zes tellen later 200 km/h aan. Naar 300 km/h sprinten doet hij in totaal in 24,5 seconden en zijn topsnelheid is begrensd op 350 km/h, net als bij zijn voorganger.
Vierwielsturing
Vierwielaandrijving is standaard, maar niet alleen worden alle wielen aangedreven, ze sturen ook allemaal. Lamborghini rust de Aventador S standaard uit met vierwielsturing om de stabiliteit bij hogere snelheden te verbeteren en het bochtgedrag ook scherper te maken. Het nieuwe design van de neus – met name door de langere splitter – zorgt er ook voor dat hij meer downforce heeft, wat het bochtgedrag nog verder moet verbeteren. Tegelijkertijd is ook de koeling verder geoptimaliseerd.
LEES OOK:LAMBORGHINI AVENTADOR DOCKING STATION KOST 25 MILLE
Design
Hij mag dan een nieuw design hebben gekregen, het is duidelijk een evolutie in plaats van een revolutie. Lamborghini wil met de ‘S’ dan ook teruggrijpen naar het verleden, toen geüpdatete modellen vaker een ‘S’ in de naam kregen. Leuk detail: de vorm van de achterste wielkasten is aangepast, zodat ze nu meer lijken op die van de Lamborghini Countach. De auto heeft nog altijd een monocoque van koolstofvezel, zodat hij nog steeds een leeggewicht heeft van 1575 kilogram.
Kiezen
Lamborghini geeft de Aventador S vier rijmodi mee. Zet je hem in ‘Strada’, dan is hij geoptimaliseerd voor straatgebruik. De dempers staan dan zo comfortabel mogelijk en zestig procent van de kracht gaat dan naar de achterwielen en de resterende veertig naar de voorwielen. Zet je de auto in ‘Sport’, gaat negentig procent van de kracht naar de achterwielen, maar kan hij ook kracht naar voren halen als dat nodig is. Volgens Lamborghini is dit de setting voor sportief weggedrag over bochtige wegen. Stugge dempers, nog directere besturing en een snellere gaspespons krijg je in ‘Corsa’. Dan gaat tachtig procent van het koppel naar de achterwielen, volgens Lamborghini ideaal voor op het circuit.
Lente
De eerste exemplaren van de Lamborghini Aventador S moeten in de lente afgeleverd worden. De vanafprijs is vastgesteld op € 281.555,00, exclusief BTW en BPM. Snel rekenwerk leert dat er € 121.791,00 aan BPM bijkomt en € 60.596,55 aan BTW. Daarmee komt de Nederlandse prijs op minimaal € 470.942,55. Daarmee is hij zo’n 35.000 euro duurder dan de Aventador LP 700-4, al heeft dat ook te maken met andere BPM-tarieven voor volgend jaar. Gelukkig kun je nog even sparen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze betaalbare occasions zijn zeer capabele offroaders
-
Deze 5 hot hatch-occasions zijn nu verrassend goed te betalen
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?