Opel Insignia Grand Sport is fraaie vijfdeurs coupé
Ruimer, lichter en met veel meer techniek aan boord. De nieuwe Opel Insignia Grand Sport gooit het over een heel andere boeg dan zijn voorganger en wordt duidelijk hoger gepositioneerd.
Wielbasis
Technieken als een head-up display, matrix LED-verlichting, een achttrapsautomaat en adaptieve dempers waren tot een aantal jaren terug voorbehouden aan absolute topmodellen. Toch kun je ze ook gewoon krijgen op de nieuwe Opel Insignia. Opel wil met de nieuwe auto gaan concurreren in het D-segment, maar tegelijkertijd moet hij ook gaan concurreren met de instapversies uit het hogere E-segment (BMW 5 Serie of Audi A6). De lengte is volgens Opel vrijwel identiek aan die van de huidige vijfdeurs Insignia. Die auto meet 4,84 meter in lengte. De wielbasis is echter compleet anders, want waar de huidige een wielbasis heeft van 2737 millimeter, krijgt de nieuwe er maar liefst 92 millimeter bij, voor in totaal 2829 millimeter.
Coupé
Opel toont vandaag de eerste versie, de Grand Sport, een vijfdeurs Coupé. De daklijn is lager dan die van de vorige vijfdeurs en door hem iets breder te maken, oogt Opels nieuwe topmodel een stuk sportiever. In totaal zullen er vier varianten van de auto komen, waaronder ook weer een Sports Tourer (stationwagen) en een Country Tourer (stationwagen met hogere ophanging en plastic bumperdelen). De vierde variant wordt dit keer geen vierdeurs sedan, maar een crossover, die waarschijnlijk zeven zitplaatsen krijgt. Daar moet je wel geduld voor hebben tot in 2018.
Techniek
Net als met de Astra heeft Opel de nieuwe Insignia ook bomvol techniek gestopt. Adaptieve cruise control, een wifi hotspot, een head-up display, verlichting met 32 ledjes, het is allemaal leverbaar. Bij de verkoopstart volgend jaar wordt hij geleverd met meerdere motoren -inclusief een 1.5-benzinemotor- en meerdere transmissies. De belangrijkste nieuwe transmissie is een achttrapsautomaat. Die automaat wordt in eerste instantie alleen geleverd in combinatie met vierwielaandrijving. Dat laatste systeem is overigens ook nieuw. Opel heeft het achterdifferentieel vervangen door twee elektronisch aangestuurde multiplaatkoppelingen. Ook beschikt de aandrijflijn over Torque Vectoring, dat met kleine remingrepen het bochtgedrag neutraler maakt. Zo moet hij ook beter gaan sturen dan voorheen.
Lichter
Ondanks alle nieuwe techniek wordt de nieuwe Opel Insignia wel lichter dan zijn voorganger. In het meest extreme geval scheelt het 175 kilogram, met name door het gebruik van het nieuwe platform. Dat zal het brandstofverbruik ten goede komen, net als de lagere Cw-waarde van 0,26.
Maart 2017
Vandaag laat het merk dan weliswaar de nieuwe Insignia zien, je moet nog tot maart 2017 geduld hebben om de auto in het echt te bekijken. Dan wordt hij namelijk onthuld op de Autosalon van Genève. Tezamen met de Sports Tourer en de Country Tourer, de andere twee carrosserievarianten van de Insignia.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30