Onder de hamer: Alpina B12 5.0 Coupé
Nou is een BMW 850i al behoorlijk Jacobse en Van Es, maar deze Alpina B12 5.0 Coupé is helemaal van De Tegenpartij. Hij is fout met een hoofdletter F, maar ondanks dat zó ontzettend gaaf. En zeldzaam.
Want Alpina bouwde tussen 1990 en 1994 slechts zevenennegentig exemplaren van de B12 5.0 Coupé, waarvan er slechts vijf het stuur aan de rechterkant hadden. Kan het nog zeldzamer? Jazeker! Alpina produceerde tussen 1992 en 1996 niet meer dan zevenenvijftig stuks van de B12 5.7 Coupé.
“Dit is de op één na duurste B12 5.0 Coupé die ooit nieuw is verkocht”
Die laatste is gebaseerd op de BMW 850CSi (5,6 liter V12 met 380 pk) en heeft een tot 5,7 liter vergrote V12 met 416 pk. De B12 5.0 Coupé heeft als basis de BMW 850i, maar haalt 350 pk uit zijn 5,0 liter V12 in plaats van 300 pk. De twaalfcilinder is gekoppeld aan een viertraps (!) automaat, niet aan de handgeschakelde zesbak van de B12 5.7.
De B12 5.0 Coupé haalt 100 km/h in 6,8 seconden en verliest pas bij 280 km/h zijn gevecht met de lucht- en rolweerstand (de 850i is begrensd op 250 km/h). Van de buitenkant is hij te herkennen aan zijn diepe frontspoiler, zijn enorme twintigspaaks wielen en zijn vier ronde uitlaatpijpen (de 850i heeft vier vierkante uitlaten). Daarbij is dit exemplaar uit 1991 uitgevoerd met de kenmerkende Alpina-striping op de flanken en onder de neus.
ONDER DE HAMER: FERRARI TESTAROSSA VAN CROCKETT EN TUBBS
Hij heeft in zesentwintig jaar niet meer dan 62.764 kilometer gelopen, is altijd in het bezit geweest van een Alpina-liefhebber en heeft gefigureerd in diverse tijdschriften. De B12 wordt op 25 februari geveild bij Silverstone Auctions en moet tussen de 52.000 en 64.000 euro opbrengen. De koper krijgt er onder meer een brief bij van BMW, waarin staat dat dit de op één na duurste B12 5.0 Coupé is die ooit nieuw is verkocht.
Fotocredits: Laurens Parsons / Silverstone Auctions
Lees ook:
Ook interessant
-
Je gelooft nooit welke motor er in deze Ferrari’s 812 Superfast-opvolger ligt
-
Chinese Tesla-concurrent krijgt slimme Nederlandse prijs
-
Koerswijziging Aston Martin, plots ligt de V12-motor voorin
-
Captur te klein? Deze Renault Symbioz heeft een maatje meer
-
Elektrische occasions plots populair nu EV-subsidie verdwijnt
-
Doei Tesla Model Y! Dit is nu de populairste EV van Nederland
-
Prijs van de Mercedes-AMG E 53 bekend en die is… merkwaardig
-
Deze elektrische auto’s kun je nog in 2024 verwachten
-
Let op: nieuw soort flitsers geplaatst en de boetes zijn niet mals
-
Duik in de prijslijst: Ford Bronco eindelijk in Nederland
-
Met Abarth 500e naar Frankrijk: ideale EV-trip met weinig range
-
Voor het bpm-bedrag van de nieuwe Volkswagen Golf, kocht je ooit bijna een nieuwe