BMW M4 CS is klaar voor het circuit
Net een beetje sterker dan een M4 met Competition Package, verbeterde aerodynamica en een lager gewicht. De BMW M4 CS is vooral gericht op circuitgebruik.
CS
Met ‘CS’ haalt BMW een oude naam van stal. De invulling is nu echter compleet anders. Kon je er vroeger mee onderscheiden om welk model het precies ging, gaat het nu om een uitvoeringsniveau. In het kort: je hebt een M4, daarboven heb je een M4 met een Competition Package, daar weer boven staat deze BMW M4 CS en als ultiem exemplaar heb je de M4 GTS.
460 pk
In de M4 met Competion Package levert de 3,0 liter zes-in-lijn maximaal 450 pk en 550 Nm. In de BMW M4 CS is de afstelling net iets aangepast, zodat hij nu 460 pk en 600 Nm levert. Vooral het koppel stijgt dus fors. Hij wordt er weer sneller mee: 0-100 km/h gaat nu in 3,9 seconden, terwijl het eerst 4,1 tellen duurde. Toch is het niet de sprint waar het om gaat bij de M4 CS.
Circuit
Dat BMW serieuze plannen heeft met de M4 CS is duidelijk als je kijkt naar wat voor banden er gemonteerd worden. Standaard staat de auto namelijk op Michelin Pilot Sport Cup 2 banden, die eigenlijk vooral bedoeld zijn voor circuitgebruik. Hij krijgt banden in de maat 265/35 R19 voor de voorwielen en 285/30 R20 achter. De aerodynamica is ook verder verbeterd, zo krijgt hij een andere frontsplitter en een subtiele achterspoiler, uiteraard van koolstofvezel. Ook de diffuser van de M4 GTS zit er standaard op. Zoals bij de meeste sportwagens die bedoeld zijn voor op het circuit krijg je standaard stalen remmen en kun je optioneel kiezen voor carbonkeramische exemplaren.
Gelimiteerd
In juli start de productie van de BMW M4 CS. Wie een exemplaar wil, zal er snel bij moeten zijn. Hij wordt namelijk in een beperkte oplage geproduceerd tot en met 2019. Voor Nederland zijn er van de totale productie twintig exemplaren gereserveerd. De prijs volgt later.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar