Vernieuwde Mercedes-Benz S-Klasse trapt af in Shanghai
De uiterlijke verschillen mogen dan beperkt zijn, onderhuids is de Mercedes-Benz S-Klasse grondig onder handen genomen. De nieuwe reeks zes-in-lijn-motoren debuteert in het topmodel van Mercedes. Vandaag debuteert de S-Klasse in Shanghai.
Zes-in-lijn
Mercedes-Benz stapt af van de bekende 3,0 liter V6 dieselmotor en levert de vernieuwde S-Klasse met twee gloednieuwe zes-in-lijn diesels. De motor is ook meteen de sterkste dieselmotor die Mercedes-Benz ooit heeft gebouwd. Hij komt er namelijk in twee smaken: met 286 pk en 600 Nm en met 340 pk en 700 Nm. Voor je beeld, de 4,0 liter V8 dieselmotor uit de S 450 CDI van een aantal jaren geleden schopte het tot 320 pk en 720 Nm. Nu haalt het merk die cijfers uit een veel efficiëntere zes-in-lijn.
CO2
Efficiëntie speelt sowieso een grote rol bij de vernieuwde Mercedes-Benz S-Klasse. Niet alleen zwaaide de zescilinder dieselmotor af, de 4,7 liter V8 uit de S500 deed hetzelfde. Die motor maakte plaats voor de 4,0 liter V8 die we inmiddels goed kennen uit verschillende modellen van AMG. De reden daarvoor is gemakkelijk: in China hoeft er zo een veel lager bedrag aan belasting te worden betaald. De belasting gaat daar namelijk op motorinhoud en die is veel hoger voor motoren met een inhoud boven de 4,0 liter. Voor de rest van de wereld is het ook geen straf. In plaats van 456 pk en 700 Nm levert de motor nu 469 pk en 700 Nm, terwijl het verbruik – op papier – daalt.
Mercedes-AMG
Dezelfde 4,0 liter V8 vinden we ook voorin de Mercedes-AMG S 63. We wisten al dat hij – op de driftmodus na – de aandrijflijn van de E 63 S zou krijgen, dus met vierwielaandrijving en de negentrapsautomaat. Ook heeft hij 612 pk en 900 Nm. Hij wordt er ook nog sneller van: de S 63 AMG sprint nu in 3,5 tellen naar de 100 km/h. Wil je nog meer vermogen, maar minder snel naar de 100 km/h, dan kun je ook kiezen voor de achterwielaangedreven S 65. De 6,0 liter V12 levert 630 pk en 1000 Nm en daarmee gaat de 2175 kg zware sedan (180 kg meer dan de S 63) in 4,3 seconden naar de 100 km/h.
Upgrade
Goed, terug naar de vernieuwde Mercedes-Benz S-Klasse. Eigenlijk is alles nog verder fijngeslepen, zo kun je alle veranderingen het beste samenvatten. De assistentiesystemen zijn allemaal verbeterd en de S-Klasse kan nu nog beter semi-autonoom rijden. Het infotainmentsysteem oogt weer fraaier en de LED-koplampen zijn met grootlicht nog een stuk feller geworden. Zelfs het Burmester High End-audiosysteem heeft er weer drie speakers bijgekregen.
Vijf motoren
Bij de verkoopstart in juli is de vernieuwde S-Klasse leverbaar met vijf motoren, waarvan het merendeel gekoppeld is aan een vierwielaandrijvingsysteem.De S 350 d 4Matic vormt voorlopig de instapversie, met 286 pk en 600 Nm. Daarna volgt de S 400 d 4Matic met 340 pk en 700 Nm. Wil je een benzineversie, dan kun je kiezen uit de S 560 4Matic met 469 pk en 700 Nm, de Mercedes-AMG S 63 4Matic met 612 pk en 900 Nm en de S 65 met 630 pk en 1000 Nm. Lichtere benzineversies volgen zullen de nieuwe zes-in-lijn benzinemotoren van Mercedes-Benz gaan krijgen. Ook volgt er een plug-in hybride die zo’n 50 kilometer op stroom kan rijden.
Mercedes-Benz S-Klasse
Mercedes-AMG S-Klasse
Mercedes-Maybach S-Klasse
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit zou het nut van een Baby on Board-sticker moeten zijn
-
Waarom in deze kabeltape van Honda superhete chilipepers zitten
-
Meer omzet, nauwelijks winst: waarom gaat het slecht met autodealers?
-
We mogen overdag weer 130 km/h! Op 3 procent van de snelwegen…
-
‘In de jaren dertig kunnen alleen rijken nog brandstofauto betalen’
-
Dit is de enige trofee die Max Verstappen zelf mocht houden
-
Subaru Forester wordt zonder stekker geen succes in Nederland
-
Noodlijdende Nissan wil weg bij Renault en fuseren met andere partij
-
EV-occasion kopen? Dit móét je voortijd doen!
-
Waarom het dak van een Tesla oranje wordt door regendruppels
-
Met deze high-tech accu’s experimenteren Chinese automerken nu
-
‘Europees beleid dwingt merken tot overlevingsstrijd en China wint’