BMW 8 Serie staat over twee weken op Villa d’Este
Eindelijk! Na achttien jaar komt BMW met een opvolger voor de 8 Serie. Ditmaal blijft het niet bij een coupé, maar volgt er ook een cabriolet. Hoe het model eruit komt te zien, zien we over twee weken op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este.
BMW is al tien jaar de medeorganisator van het Concorso d’Eleganza, dus brengt het merk ieder jaar een bijzonder studiemodel mee. Over twee weken (op 26 mei) trekt BMW in Italië het doek van de 8 Serie Coupé Concept, die ons een voorproefje geeft van hoe de uiteindelijke auto er in 2018 uit komt te zien.
“De 8 Serie komt direct tegenover de Mercedes-Benz S-Klasse Coupé te staan”
Harald Krüger, algemeen directeur van BMW, noemt de toekomstige 8 Serie een “luxe sportcoupé” en een “echte droomauto”. Het verschil tussen de 6 Serie en 8 Serie is namelijk dat die laatste direct tegenover de Mercedes-Benz S-Klasse Coupé komt te staan. Een model waar de 6 Serie altijd een maatje te klein voor was.
De eerste BMW 8 Serie werd van 1989 tot en met 1999 gebouwd. Er waren twee varianten van de 840Ci: de eerste werd van 1992 tot en met 1996 gebouwd en had een 286 pk en 400 Nm sterke 4,0 liter V8, de tweede (1995 – 1999) haalde hetzelfde vermogen en 420 Nm koppel uit een 4,4 liter V8. Dan was er nog een 850i (1989 – 1994, 300 pk en 450 Nm uit een 5.0 V12) en een 850Ci (1992 – 1999, 326 pk en 490 Nm uit een 5.4 V12).
LEES OOK: GROTE METAMORFOSE BMW 6 SERIE IS BEGONNEN
Het topmodel van de reeks werd op het kenteken M8 genoemd, maar heette in de praktijk 850CSi. Deze werd bij BMW M gebouwd en bleef in productie van 1992 tot en met 1996. Hij werd aangedreven door een 5,7 liter V12 met 380 pk en 550 Nm (een 6,0 liter-versie van de deze motor drijft de McLaren F1 aan). Van de echte BMW M8 is één prototype gebouwd. De auto bestaat nog steeds en heeft onder de kap een 558 pk sterke V12.
BMW 850i (1989 – 1994)
BMW 840Ci (1992 – 1999)
BMW 850Ci (1992 – 1999)
BMW 850CSi (1992 – 1996)
BMW M8 Prototype (1990)
BMW 850i Cabrio Prototype (1990)
Lees ook:
Ook interessant
-
Toch met brandstofbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408