Mazda zet in op benzinemotor met compressieontsteking
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2Fmazda6_sedan_71.jpg)
Mazda heeft zijn nieuwe toekomstvisie gepresenteerd, die (niet lachen) Sustainable Zoom-Zoom 2030 heet. Het bijzondere eraan is dat er weinig elektriciteit in voorkomt. Mazda zet in plaats daarvan in op benzinemotoren met compressieontsteking.
Het merk introduceert in 2019 een nieuwe motorgeneratie onder de naam SkyActiv-X. Deze zou de eerste in serie geproduceerde benzinemotor met compressieontsteking zijn. Hierdoor ontbrandt het mengsel van brandstof en lucht in de cilinder spontaan door de compressie van de zuiger. Hoewel, niet altijd. Mazda heeft iets ontwikkeld wat Spark Controlled Compression Ignition heet en dat zorgt schijnbaar voor een naadloze overgang tussen compressieontsteking en (als de omstandigheden dat nodig maken) vonkontsteking.
Efficiency van turbodiesel
Volgens Mazda is het door compressieontsteking mogelijk om de motor op een bijzonder arm mengsel te laten lopen. Hierdoor zou de efficiency met ongeveer 20 tot 30 procent worden verbeterd in vergelijking met huidige SkyActiv-motoren en zelfs die van turbodiesels kunnen evenaren. Daarbij zou het koppel met zo’n 10 tot 30 procent stijgen (wederom in vergelijking met huidige SkyActiv-motoren) en zou ook de motorrespons een stuk beter worden.
‘Well to wheel’
Mooie zin over elektrische aandrijflijnen nog in Sustainable Zoom-Zoom 2030. Mazda wil vanaf 2019 beginnen met de introductie van elektrische auto’s en hybridetechniek, maar dan alleen “in regio’s waar in grote mate groene stroom wordt opgewekt en waar het gebruik van bepaalde voertuigen aan banden is gelegd om luchtvervuiling te verminderen.” Mazda wil zich naar eigen zeggen niet blindstaren op elektrische aandrijving, maar vanuit het ‘well to wheel’-principe naar CO2-reductie kijken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had