Column Jaco Bijlsma : klassiekers van de toekomst
“Regelmatig hoor ik onder autoliefhebbers kritiek op op SUV’s, maar laatst op een feestje was het voor mij een eye-opener dat die dikke karren voor sommige mensen echt droomauto’s zijn” schreef een lezer ons recent.Ook ik heb vrienden die ooit eens zo’n dikke SUV willen hebben en hem nu als droomauto zien. Terwijl ik me daar niets bij kan voorstellen, maar dat kunnen zij op hun beurt weer niet bij mijn droomauto’s, als ik een paar obscure Italiaanse klassiekers noem en wat designers van toen.
Nieuwe wereld versus oude wereld
Nieuwe wereld versus oude wereld, zeg maar. En dat is maar goed ook, want anders rijzen de klassiekerprijzen de pan uit en hebben we straks helemaal geen automobiel erfgoed meer. Toch vraag ik me inmiddels wel af welke auto’s er nou echt klassiekers van de toekomst gaan worden. Want nu hebben we nog emissievrije zones in sommige steden, maar straks is het misschien de norm. Ik kan me goed voorstellen dat zo’n maatregel mensen, die mogelijk best interesse hebben in klassiekers, uiteindelijk weerhouden van de aankoop ervan.
Bijna nooit tijdloos
Bovendien vraag ik me sterk af welke auto’s daadwerkelijk de klassiekerstatus krijgen. We komen nu om in de SUV’s in alle soorten en maten, maar ik moet heel lang nadenken welke daarvan nou ooit als klassieker zullen worden aangemerkt. Echt karakter hebben ze vaak niet, en tijdloos zijn ze bijna nooit. De laatste oude Defenders of een enkele Range Rover misschien, liefst in een Limited Edition
of extreme sportversie. En een oude, allereerste Cayenne wellicht?
Monumenten van overdaad en devaluatie
Die eerste Cayenne zou feitelijk, gezien zijn pionierswerk ook een plaatsje in de klassiekerboeken moeten krijgen, omdat hij niet alleen het merk redde, maar ook een nieuw tijdperk van super SUV’s inluidde. Maar die super SUV’s zelf zijn wat mij betreft ook niet zo speciaal, omdat er zo veel van zijn. Ik vraag me serieus af of zo’n Rolls-Royce Cullinan, Bentley Bentayga of Lamborghini Urus ooit gevraagde klassiekers worden of monumenten van overdaad en devaluatie zullen blijven. Ook als ik naar andere premiumkanonnen kijk, zie ik niet onmiddellijk klassiekermateriaal.
Exclusiviteit en aantrekkingskracht verdwenen
Het aantal BMW’s met M-label is net als het aantal modelvarianten zó groot, dat voor mij de exclusiviteit en aantrekkingskracht nu al verdwenen zijn. Zo speciaal en spectaculair als een E30 M3 of M5 V10 zijn ze allang niet meer, hun 600 pk plus ten spijt. Bij Audi zie ik dat dezelfde kant op gaan: een RS6 is inmiddels een herhaling van zetten. Hij kan qua exclusiviteit en grenzen verleggen niet in de schaduw staan van zo’n RS2 van toen.
Klassiekers van de toekomst?
Oké, wat zijn dan wel klassiekers van de toekomst? Een Honda S2000 zeker, maar misschien ook zo’n allereerste Insight coupé en zelfs dat leuke CRZ’je? En de BMW i3 verdient wat mij betreft nu al een plaatsje in de geschiedenisboeken vanwege zijn compromisloze opzet en visionaire concept. Wat zijn jouw klassiekers van de toekomst? Daar ben ik erg benieuwd naar.