Covermodel: Amerikaanse Saleen S7 zet concurrentie op scherp.
Er gaat geen week voorbij of we worden verblijd met een persbericht van wéér een nieuwe exoot in onze inbox. Telkens dezelfde berichten: een revival van een (obscuur) historisch merk, enorme vermogens, absurde topsnelheden en astronomische prijzen. Daarom ook twintig jaar geleden op de cover van Autovisie magazine, deze Saleen S7.
Tekst Walter van Sloten
Lokkertjes
Vaak zijn het lokkertjes voor klanten of investeerders om het project van de grond te krijgen, nog vaker zijn we ze de week erop alweer vergeten. De enkeling die wel een serieuze auto de weg op krijgt, is meestal iemand met een gedegen reputatie in de autobranche. Iemand als Steve Saleen. Na jarenlange ervaring met productie van serieus snelle Mustangs verrast hij in 2000 op Laguna Seca met de Saleen S7, een supercar volgens het boekje. Laag, lang en breed, het plaatwerk doorkliefd met sleuven en luchthappers. Een functionele schoonheid, vormgegeven door wind en techniek.
Ondersteboven
De specificaties van de Saleen S7 blijken volledig in overeenstemming met het uiterlijk. Een midscheeps geplaatste, atmosferische 7-liter V8 met Ford-genen zet via een zesbak 550 pk op straat, goed voor een topsnelheid van 320 km/h. Van 0 naar 100 wordt afgeraffeld in minder dan 4 seconden en de neerwaartse druk is bij 260 km/h groter dan de zwaartekracht. Theoretisch zou hij met die snelheid dus ondersteboven kunnen rijden. De forse S7 weegt slechts 1250 kilo dankzij een buizenchassis van lichtgewicht staal, versterkt met composietpanelen en een volledig koolstofvezel koetswerk. De S7 is geen auto voor onervaren chauffeurs. In ABS of stabiliteits-controle is niet voorzien, en als het misgaat, is er nergens een airbag te bekennen. Gelukkig zijn er flinke Brembo’s met zes zuigers om de boel te stoppen.
1000 pk S7 LM
Op luxe is echter niet bezuinigd, met leer en alcantara in overvloed en op maat gemaakte bagagetassen. Ook zijn er diverse gadgets aan boord van deze Saleen S7, zoals een achteruitkijkcamera in plaats van een binnenspiegel. Alsof het allemaal nog niet genoeg is, volgt in 2005 een twinturbo V8 met 750 pk en een top van 399 km/h. Daar hebben Ferrari, Lamborghini en co. lange tijd geen antwoord op. De S7 wordt ook, niet zonder succes, ingezet in langeafstandsraces. In 2009 is het gedaan met de S7. Hoeveel van de beoogde 400 exemplaren zijn gebouwd, blijft onduidelijk. In 2017 volgt een comeback met de 1000 pk sterke, 1 miljoen dollar kostende S7 LM, die met Chinese hulp in een oplage van 7 stuks moet worden gebouwd. Helaas sterft dat project een stille dood. Net als al die andere supercarstartups…
Aanbod en prijzen
De Saleen S7 heeft inmiddels een legendarische status in de supercarwereld en is hard op weg een klassieker te worden. Dat vertaalt zich in extreem hoge prijzen. Bij ons staan ze niet te koop, sterker nog, waarschijnlijk staat er niet eens een S7 op Nederlands kenteken. Zoeken wordt dus een wereldwijde aangelegenheid. Met even googlen vinden we bijvoorbeeld een wit exemplaar uit 2005 in Dubai, vraagprijs rond 850.000 euro. Een zwarte Twin Turbo in de USA moet 677.000 euro opbrengen. Maar dan heb je ook wel wat anders dan de buurman.
Specificaties Saleen S7
bouwjaar 2000
nieuwprijs ca. $ 375.000,–
gemaakt van/tot 2000-2009
topsnelheid 320 km/h
acceler. 0-100 minder dan 4 s
gem. verbruik n.b.
motor V8, 7000 cm3
max. vermogen 550 pk/6400 min-1
max. koppel 712 Nm/4400 min-1
transmissie 6-traps handgesch., achterwielaandr.
massa leeg 1250 kg
Fabrieksgegevens