De grappigste autoreclames uit de geschiedenis (deel 3)
Autofabrikanten doen er alles aan om aandacht te vragen voor hun nieuwe model. Naast dat marketingbureaus social media en magazines gebruiken om te adverteren, is de televisie al jaren een geliefd podium voor autoreclames.
Wij doken in de archieven en lazen al jullie reacties onder deel 1 en 2. Hieruit selecteerden wij de meest spraakmakende en grappigste reclames die ooit te zien zijn geweest op televisie. Vandaag deel 3!
De vijf grappigste autoreclames:
1. Ford SportKa – Duif
Ford kwam in 2003 op de proppen met de StreetKa en SportKa. Twee sportieve varianten van de normale Ka. De SportKa hielt dezelfde carrosserie, de StreetKa werd een cabriolet.
Dat het een agressievere auto is blijkt wel uit de commercial waarbij de StreetKa een duif neerslaat met zijn motorkap. Hoewel het vermogen onder de kap niet boven de 95 pk uitkwam, is de SportKa wel degelijk een scherper sturende versie dan de normale Ka.
2. Audi S6
Ook Audi gebruikt dieren in hun commercials, zoals in onderstaande. Door de snelheid wordt het gezicht van de hond strakgetrokken wanneer de wind tegen zijn hoofd blaast.
Hoewel commercials altijd iets mooier worden gemaakt dan de werkelijkheid, zal je gezicht inderdaad wel even vertrekken wanneer de limousine in 5,8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur sprint.
3. Audi A3 – Autohold
Ook in nieuwere reclames van Audi wordt het dierenrijk niet met rust gelaten. Een slimme eekhoorn legt in deze commercial zijn nootjes achter de auto’s die de welbekende hellingproef net niet helemaal goed uitvoeren.
Helaas voor de eekhoorn kreeg de nieuwe Audi A3 in 2014 een autohold-functie. Hierdoor rolt de auto niet meer naar achteren op een helling als je de rem niét zelfstandig hebt geactiveerd. Inmiddels is autohold in veel moderne auto’s terug te vinden.
4. Fiat Panda
Van de eekhoorn gaan we door naar een ander dier: de Panda. Al draait de reclame van Fiat niet om het dier. Met de auto zou je iedereen uitlachen om zijn bagageruimte, topsnelheid en lage verbruik.
Al is het uiteindelijk de motoragent die het harst lacht wanneer hij de Italiaanse hatchback aanhoudt wanneer-ie over de snelweg raast.
5. Citroën Visa
Van dezelfde leeftijd is de reclame van de Citroën Visa waarvan het prototype op basis van de Fiat 127 ontwikkeld werd.
Hoe goed en goedkoop de auto is, vertelt de bijrijder die naast een erg ambitieuze bestuurder zit. Uiteindelijk belandt de auto in het water waar verteld wordt dat de auto extra beschermd is tegen roest. Bijna 40 jaar na de reclame hebben de meeste Visa’s toch bruine randjes gekregen.