Covermodel: Alfa Romeo 2000 Berlina, een naam zegt niet alles
Voor de welingelichte Alfist mag de onnavolgbare naamgeving die het merk jarenlang hanteerde, geen enkel probleem zijn. Een leek zal er echter maar weinig chocola van kunnen maken. Daardoor groeiden bepaalde carrosserieaanduidingen in de volksmond uit tot roepnaam. Zo ook in het geval van de Alfa Romeo Berlina.
Als verzamelnaam van de coupés wordt vaak de naam van ontwerper Bertone gebruikt, bij de Spider wordt de carrosserievorm op een gegeven moment zelfs de officiële typenaam. Neem je de motorklasse als uitgangspunt (aan de hand waarvan vroeger in Italië de hoogte van de wegenbelasting werd bepaald) dan wordt het al iets overzichtelijker.
Alfa Romeo 2000 Berlina
De 1750 is bijvoorbeeld verkrijgbaar als Berlina, GTV coupé en Spider. Maar niet als Giulia (die wel een eigen modelnaam heeft…), deze heeft alleen beschikking over de 1300 en 1600 motoren. De 1750 is bij de sedans voorbehouden aan de grootste variant die sinds 1968 op de markt is. Feitelijk is het weinig meer dan een verlengde Giulia met strakker gemodelleerd plaatwerk, ontworpen door… Bertone.
Helaas hebben de prachtige, halfverzonken klokken op het dashboard het veld moeten ruimen voor een grotere, enkele unit. Het extra vermogen en koppel maken van de Alfa Romeo 2000 een uitermate fijne reiswagen, waarvoor nu ook een drietraps automaat verkrijgbaar is. Dat is even slikken voor de purist, maar het past prima bij zijn rol als snel en comfortabel topmodel. In 1977 neemt de Alfetta ook dat stokje over wanneer die van de tweeliter wordt voorzien en kan de Berlina met welverdiend pensioen.
Aanbod en prijzen
Alfa Romeo 2000 Berlina’s zijn qua prijs nog steeds de instappers in de 105-reeks, maar de sterk gestegen prijzen voor deze modelserie stralen ook op de grote sedan af. In ons land staan twee 1750’s te koop met prijzen rond de 20.000 euro. De 2000 vinden we momenteel niet via onze reguliere zoekmachines. Een zoektocht over de grens brengt ons uiteraard naar Italië. Daar is het aanbod groter en met vergelijkbare vraagprijzen, de kans op roest is er juist kleiner. Dat is positief, aangezien plaatwerk schaars is. De technische onderdelenvoorziening is goed; veel is uit te wisselen met andere modellen.
Covermodel: Peugeot 306 – Onopvallend, maar mooi oud geworden