Duik in de prijslijst: Hoe duur kan zo’n BMW i3 zijn?
Wat vanafprijs betreft loopt de BMW i3 met 40.000 euro in lijn met auto’s als de Volkswagen e-Golf en Hyundai Kona Electric. Toch kan zo’n BMW i3 best duur uitvallen na een ‘wandeling’ door de prijslijst. Kijk zelf maar.
Vier smaken
BMW levert de i3 in vier smaken. Er is keuze uit de standaard variant met 170 pk, 250 Nm, 300 kilometer range en een prijskaartje vanaf 40.412 euro. De i3s is de sportievere variant en levert 184 pk en 270 Nm en komt op papier 280 kilometer ver. Deze kost dan weer 44.081 euro. Daarnaast levert BMW de i3 ook met range-extender. Opnieuw is er dan keuze uit 170 of 184 pk (i3s). De prijzen bedragen achtereenvolgens 45.433 en 49.120 euro.
Range-extender
Let op dat de laatste twee versies met range-extender geen 4 procent bijtelling hebben, maar 22 procent. Het zijn immers geen volledig elektrische modellen. We kijken in dit verhaal naar de volledig elektrische variant. We gaan aan de slag met de BMW i3s met zoals gezegd een basisprijs vanaf 44.081 euro.
Carrosseriekleuren
BMW levert zes carrosseriekleuren, altijd voorzien van een opvallende accentkleur. Er is keuze uit:
- Capparisweiss met BMW i Blau accent – geen meerprijs
- Protonic Blue met accent in Frozen Grey metallic – 672 euro
- Melbourne Rot met accent Frozen Grey metallic – 672 euro
- Mineralgrau met accent BMW i Blau – 672 euro
- Fluid Black met accent BMW i Blau – 672 euro
- Imperialblau met accent Frozen Grey metallic – 672 euro
Kleurencombinatie
We kunnen er niets aan doen, maar we kiezen de combinatie rood/zwart. Zal vast iets met het logo van Autovisie te maken hebben. De keuze van wielen is beperkt, mede omdat de i3 vrij smalle banden heeft en het een kostbaar proces is om andere wielen te ontwikkelen. Standaard krijg je 20-inch lichtmetalen i light dubbelspaakswielen. Voor 152 euro extra krijg je dezelfde wielen maar in de kleur Jet Black.
Interieurkleuren
Het interieur is er in vier smaken. BMW i interieurwereld is standaard en bestaat uit de kleuren blauw en zwart. De tweede optie is interieurdesign Loft met lichtbeige tinten (1.526 euro). Andere mogelijkheden zijn interieurdesign Lodge en interieurdesign Suite. De kosten respectievelijk: 2.023 euro en 3.041 euro. De keuze valt op dat laatste. BMW rust het interieur dan onder meer uit met interieurlijsten van echt eucalyptushout.
Diverse opties
Er zijn uiteraard nog diverse opties. Zo kost een warmtepomp los 672 euro. De warmtepomp zorgt voor vertrek of bij stilstand voor een aangename temperatuur van het interieur en houdt ook de aandrijfaccu altijd binnen het ideale temperatuurbereik. Slimmer is om het iPerformance Pakket (1.995 euro) aan te vinken. Je krijgt dan direct de warmtepomp maar ook elektrisch verwarmde voorstoelen en een snellaadpakket. De tussenstand staat inmiddels op 50.000 euro.
Extra uitrusting
Extra uitrusting is er genoeg en zorgt ervoor dat de prijs van de BMW i3s hard oploopt. Toch zijn al veel opties standaard aanwezig. We zetten enkele opties op een rij.
- Extra getint glas achter – 356 euro
- Elektrisch glazen schuif-/kanteldak – 997 euro
- Veiligheidsgordels in BMW i blauw – 102 euro
- Uitgebreide bluetooth telefoonvoorbereiding – 305 euro
- Akoestische waarschuwing voor voetgangers – 102 euro
- Park Distance Control vóór/achter – 203 euro
- Achteruitrijcamera – 427 euro
- Comfort Access – 427 euro
- Alarmsysteem klasse 3 – 488 euro
- Real Time Traffic Information – 162 euro
- Navigatiesysteem Professional – 1.016 euro
- DAB-tuner – 254 euro
- Personal Assistant Service – 254 euro
- Apple CarPlay voorbereiding – 305 euro
- Harman-Kardon geluidssysteem – 813 euro
- Driving Assistant Plus – 1.007 euro
Dit packet Driving Assistant Plus omvat Collision & Pedestrian Warning met City-remfunctie en Speed Limit Info, en de met camera werkende Active Cruise Control met Stop & Go-functie en Traffic Jam Assistant.
De eindscore
En dan zijn we er wel. Het resultaat is een eindprijs van 57.383 euro. Een verschil van 13.302 euro ten opzichte van de vanafprijs van de BMW i3s. Opvallend is dat je voor zaken als een DAB-ontvanger en Apple CarPlay moet bijbetalen. Hoe dan ook: een BMW i3s van meer dan 50.000 euro wordt voor 2019 sowieso een stuk minder interessant. Je doet er verstandiger aan om de fiscale waarde in 2019 onder de 50.000 euro te houden. Dan profiteer je als zakelijk rijder in 2019 nog van 4 procent bijtelling over het volledige bedrag. In het geval van 57 mille betaal je over 50.000 euro 4 procent bijtelling en over 7.000 euro 22 procent bijtelling.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63