De ‘hype’ is over: Bijna 30 procent minder campers verkocht
Er zijn voor het eerst in totaal meer dan 600.000 campers en caravans in Nederland, meldt de KCI, de Nederlandse vereniging voor de Kampeer- en Caravan Industrie. Dit terwijl de verkoop vorig jaar flink terugliep.
Tijdens de coronacrisis werden kampeerwagens populairder dan ooit. Zowel in 2020 als 2021 werd het record verbroken voor meeste nieuwe registraties van campers. Ook tweedehands campers werden veel vaker verkocht.
Populariteit van de camper en caravan daalde
In 2022 daalde de populariteit van de camper en caravan iets. KCI meldt dat er het afgelopen jaar 7,2 procent minder caravans werden verkocht. De verkopen van campers daalde met 29 procent. “Afgelopen jaar was een onrustig jaar. Niet alleen de autobranche kampt met leveringsproblemen, maar ook als kampeerbranche hebben we te maken met een tekort aan onderdelen”, aldus Leo Diepemaat, voorzitter van de branchevereniging KCI.
Invloed oorlog op levertijden campers en caravans
De tekorten aan onderdelen van campers zijn niet enkel te danken aan overheidsmaatregelen om het coronavirus te bestrijden, ook de oorlog in Oekraïne heeft invloed op de kampeerbranche. Veel onderdelen voor jouw nieuwe camper, als kabelbomen, komen uit het land. De productie ligt nu nagenoeg stil.
Ook de boycot op Russische producten heeft invloed op de levertijden van campers en caravans. “Bijvoorbeeld hout voor lattenbodems en bevestigingsmaterialen komen uit Rusland”, stelt KCI. De levertijden op een camper zijn verder opgelopen dan op caravans. Logisch, want een camper bestaat immers uit meer onderdelen.
Naast de langere levertijden zal ook het einde van de coronamaatregelen meespelen. Kamperen werd gezien als een ‘veilige’ manier van vakantie vieren. Daarbij zijn campers en caravans ook gewoon erg duur. En met de huidige inflatie houd je wellicht liever geld achter de hand, dan het te investeren in een camper of caravan. Ook kiezen we meer voor de vliegvakantie.