Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Campers 24 feb 2021
Leestijd: 2 minuten

‘Wijziging B-rijbewijs noodzakelijk om camper aantrekkelijk te houden’

De NKC, de Nederlandse Kampeerauto Club, roept op tot een wijziging in de regels van het B-rijbewijs. Dat moet er volgens de organisatie voor zorgen dat de camper bereikbaar en toegankelijk blijft voor toekomstige generaties.

Mensen die in het bezit zijn van een B-rijbewijs, mogen momenteel in een voertuig rijden met een maximaal toegestane massa van 3500 kilogram. Dat moet veranderen, vindt NKC. “Dat wringt steeds vaker voor de eigenaren van campers, omdat kampeerauto’s steeds zwaarder worden gebouwd”, zo schrijft het in een verklaring. Die gewichtstoename komt door Europese wetgeving op het gebied van veiligheid en milieu. “Er blijft dan nauwelijks ruimte over qua gewicht voor passagiers en hun bagage.”

Vanlife | Wonen in een camper: “Elke dag kiezen waar ik wakker word”

C-rijbewijs

Wie nu een camper wil rijden die meer dan 3,5 ton weegt, is genoodzaakt een C- of C1-rijbewijs te halen. Dat is echter een rijbewijs dat voornamelijk is gericht op commercieel vervoer. Wie een B-rijbewijs heeft en een C1-rijbewijs wil bemachtigen, kan dat relatief snel doen. Binnen een paar dagen dient iemand dan twee theorie-examens, een praktijkexamen en een medische test te ondergaan. Wel kost dat zo’n 1500 euro.

“Na de vakantie hebben we hem direct verkocht” | Campervakantie 3/3

De NKC stelt dat de afmetingen van een camper die meer dan 3,5 ton niet hoeven verschillen van een camper die minder dan 3500 kilo weegt Daarom ziet het graag dat er wijzigingen in de regels van het B-rijbewijs worden gemaakt. Dat zou concreet betekenen dat mensen die in het bezit zijn mogen rijden in een camper die maximaal 4,25 ton weegt. Er zijn volgens de organisatie geen aanwijzingen dat die wetswijziging onveilig zou zijn.

Kleine administratieve wijziging

“Namens de 150.000 Nederlandse campereigenaren kaart ik het onderwerp graag aan bij de politiek”, zo schrijft Stan Solwerk, directeur bij NKC. “Met een relatief kleine administratieve wijziging wordt camperen toegankelijker voor een breder publiek.”

Drie moderne versies van klassieke campers

NKC is trouwens niet de enige partij die voor deze wetswijziging is. Eerder stelden de ECF (European Caravan Federation) en de FICC (Federation Internationale de Camping et de Caravanning) al hetzelfde voor.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.