Deze occasion wil je: Mercedes-Benz Unimog 404 – survival camper
Mercedes-Benz staat bekend om de luxe sedans die het merk maakt, maar ook de Mercedes Unimog is een legende en een oersolide Ster. Deze kleine vrachtwagen werd voor een scala aan functies gebruikt en kan, zoals deze occasion aantoont, ook als camper dienen.
Plattelandsvrachtwagen
De Unimog is een nogal opvallende verschijning. Het is een kleine vrachtwagen die gemaakt wordt door Mercedes-Benz. Dat gebeurt al een lange tijd. Kort na de Tweede Wereldoorlog komen de eerste plannen op tafel voor een Unimog. Albert Friedrich en Heinrich Rößler zijn verantwoordelijk voor het ontwerp van de kleine, wendbare vrachtwagen. De Unimog was bedoeld voor het platteland. Men kon met deze machines makkelijker werktuigen verplaatsen en eventueel ook gebruiken. De aandrijving verliep via de achterwielen maar je kunt ook de voorwielen ‘bijschakelen’ en dan heb je integrale aandrijving. Hierdoor kon de Mercedes Unimog een stuk sneller op de openbare weg dan tractors, de concurrent van de vrachtwagen in dit verhaal.
De Unimog werd uiteindelijk een multifunctioneel voertuig. Niet alleen als werktuig op het platteland, maar ook als voertuig in het leger en brandweer, of als camper of zelfs als een heuse rallytruck.
Unimog’s grootste hit: de 404
De Mercedes Unimog 404 is een model dat in 1955 in productie gaat in de fabriek in Gaggenau. Dat was allesbehalve kleinschalig voor zo’n uniek voertuig. Maar liefst 64.242 exemplaren van de Unimog 404, waar een 404.0 en 404.1-versie van bestaan, rollen van de band. Dat maakte de 404 ook de meest geproduceerde Unimog ooit. De 404 was niet zozeer bedoeld als een voertuig voor op het platteland, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 401. Toch zien we ook de 404 in verschillende kleuren rijden: de Duitse Bundeswehr eiste 36.000 van de ruim 64.000 exemplaren op. Ook het Franse leger zou een aantal van deze Unimog 404’s kopen.
V12 nog niet uitgestorven: dit is de dikste Mercedes-Maybach S-Klasse
De Mercedes Unimog 404 kan bagage tot 1500 kilogram torsen en heeft dus inschakelbare vierwielaandrijving. Onder de motorkap van de 404.1 ligt een zescilinder, watergekoelde Otto-motor die 82 pk genereert. De topsnelheid van het 2850 kg wegende multifunctionele voertuig bedraagt 105 km/h. Bij aanschaf kon bovendien gekozen worden voor een cabrio-versie.
Op bezoek bij Unimog-fanaat
In 2013 ging Autovisie op bezoek bij misschien wel de grootste Unimog-fanaat van Nederland. Gerrit Marees heeft onder meer de Unimog 404S, maar naast die kleine vrachtwagen staan er nog eens zes in de garage.
“In de winter van 1963 is mijn interesse voor Unimog gewekt. Het vroor enorm en er was veel sneeuw gevallen. Het waterschap hier had een paar Unimogs en die schoven met het grootste gemak enorme bergen sneeuw aan de kant. Als jochie van 12 jaar keek ik samen met mijn vriendjes mijn ogen uit. Een enkele keer mochten we zelfs meerijden, geweldig natuurlijk! Jaren later hoorde ik dat er hier vlakbij een Unimog te koop stond. Hij stond bij een boer die hem als trekker gebruikt had. Ik ben hem gaan bekijken, heb ‘m gelijk meegenomen en ben aan het sleutelen gegaan om ‘m weer in originele staat terug te brengen.”
5 must-haves: Mercedes-Benz 600 ‘Nallinger’ Coupé, Lego R2-D2 en meer!
“Vijf jaar later kwam er een tweede exemplaar bij. En toen een derde en ook veel spullen die erbij hoorden. Ik verzamel nu in principe alles, als het maar Unimog is. Onderdelen, maar ook Folders, boeken, werkplaatshandboeken, schaalmodellen, ik kan er geen genoeg van krijgen. Ook heb ik wat aanbouwwerktuigen. Een compressor, een lier, en natuurlijk zo’n sneeuwschuiver! Die kocht ik aan het eind van een vreselijke winter. Ik verheugde me al enorm op de volgende sneeuwstormen”, aldus Marees, die het in de tien jaren die daarop volgde geen sneeuwvlok zou zien.
Terreinkwaliteit
Marees heeft onder andere een 404S in zijn garage staan. “De 404S die je hier ziet is vijf jaar in ons bezit. Het was een radiowagen van het Duitse leger en je mag er met een gewoon rijbewijs B mee rijden. Het is een, voor een Unimog, goed op de verharde weg te rijden auto. Je zou het niet verwachten, maar er zit een benzinemotor in. Toen we deze auto kochten zat echt alles er nog op en aan. De zendapparatuur, antennes, een telex, zelfs de bureaustoel en de prullenbak. Alsof hij zo bij een oefening was weggereden.”
Sla je slag: Valtteri Bottas verkoopt zijn Mercedes en belooft koper middagje karten
Wat maakt de Unimog dan zo bijzonder? “De kwaliteiten van de Unimog liggen echt in het terrein, ongelooflijk wat je daar kunt uithalen met zo’n ding. Dat komt door de mooi doordachte, stevige techniek. Daarom vind ik het sleutelen het leukste van deze hobby. Je komt altijd weer verrassingen tegen. Gelukkig staat er altijd wel een opknapper in de schuur. Hier ben ik al 38 jaar dagelijks te vinden. Lekker sleutelen, liefst met mijn zoons!”
Wat is het verhaal van dit exemplaar?
Het model dat hier uitgelicht staat, is de Unimog 404. Niet zomaar een 404, maar eentje die omgebouwd is tot een camper. Deze groene Unimog 404 uit 1974 heeft een dieselmotor en weegt -dankzij de camperupgrade- ruim 3400 kg. Dit exemplaar, dat te koop staat bij een autobedrijf in Velddriel, heeft vier eigenaren gekend die er samen 19.250 kilometer mee gereden hebben. Niet bijzonder veel te noemen, dus.
Deze tot camper omgebouwde Unimog 404S is voorzien van een hefdak, zonnepanelen, een tweepersoonsbed, opbergruimte, hefdak voor meer staruimte, een koelkast en een mobiel kooktoestel. Kortom, deze Unimog 404 kan zo van camping naar camping trekken.
Kopen of doorlopen?
Het voordeel van zo’n Unimog is dat je deze met een gewoon rijbewijs B mag besturen, dus je hoeft geen extra euro’s tegen een speciaal rijbewijs te gooien. Dus dan rest nog de vraag: wil je zo’n stoere Mercedes Unimog als het aanbod meer geciviliseerde campers vandaag de dag zo reusachtig is? Het antwoord ligt in het bos, de woestijn of de jungle want daar kun je met deze Unimog 404 ook heen, een ‘normale’ camper is geschikter voor de snelweg. Deze Unimog is voor de openbare weg bijna te spartaans, eigenlijk is het niet veel meer dan een doorontwikkelde tractor. Daar staat tegenover dat je op elke camping de ster van de show bent, want dit is de Arnold Schwarzenegger onder de campers. Zoveel sterrenstatus is niet eens onbetaalbaar, want zijn prijs is € 15.500.
Op Gaspedaal.nl, een auto-zoekmachine waar het aanbod tweedehands auto’s van meerdere autosites wordt getoond, staan er toch 15 te koop aangeboden. Dat aanbod varieert van een model uit 1961 tot een nieuwer model dat uit 2009 stamt. Het goedkoopste model staat te koop voor 4.500 euro, het duurste model 43.500 euro.
Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Nieuwe Mercedes CLA bewijst: concept cars zijn nutteloos!
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Waarom dit stukje Mercedes-wansmaak je 400.000 euro gaat kosten
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Door het schrappen van deze modellen verfraait Mercedes het straatbeeld
-
Voor ultiem comfort kies je deze Duitse occasion van 20.000 euro
-
De ontwerpers van deze ‘Mercedes 300 SL’ zijn één ding vergeten
-
Waarom deze spectaculaire Mercedes SLR van binnen huilt
-
Brand elektrische Mercedes zorgt voor EV-angst in Zuid-Korea
-
Deze knotsgekke Mercedes heeft het beste interieur ooit!
-
Goedkope LEGO-set met twee auto’s is perfect cadeau voor Mercedes-liefhebber