Houten bank camper ‘levensgevaarlijk’, dit is een veiliger alternatief
ADAC, beter bekend als ‘de Duitse ANWB’, liet in 2020 zien hoe de houten achterbank van een camper instort tijdens een frontale botsing. De organisatie heeft sindsdien onderzoek gedaan naar achterbanken en komt met een dringend advies.
“De houten constructie van de achterbank stortte in en de bekleding gleed weg, waardoor het buisvormige frame van de rugleuning zichtbaar was. Als mensen hier hadden gezeten in plaats van de dummies, zouden ze ernstig gewond zijn geraakt. In het ergste geval zou het een levensbedreigende situatie zijn geweest”, aldus ADAC.
De crashtest op een houten bank
Deze houten achterbanken zien we vaak terug in kampeerwagens en zijn volgens Duitsers niet bevorderlijk voor de veiligheid van de inzittenden. ADAC testte het afgelopen jaar daarom drie soorten achterbanken voor een camper: een houten bank, een achterbank met metalen onderstel en een zitbank met stalen stoelframe.
In de video, die je hieronder kunt zien, wordt duidelijk: in het geval van een ernstig ongeluk zit je liever niet op een houten bank. De bank met metalen onderstel en zitbank met stalen stoelframe komen beide een stuk beter uit de test.
Dit kun je beter in je camper zetten dan een houten bank
Andreas Ratzek, verantwoordelijk voor de test, raadt camperfabrikanten dringend aan om hun voertuigen uit te rusten met een metalen bank. “De achterbank moet zo stabiel zijn dat hij bij een ongeval niet bezwijkt onder het gewicht van de inzittenden”, zegt hij. “Dit is de enige manier om te voorkomen dat de veiligheidsgordel bij een ongeval van het bekken glijdt, in de maag snijdt en ernstig inwendig letsel veroorzaakt.” In onderstaande video legt Ratzek het uitgebreid uit.
Naast een ander onderstel beveelt de test aan niet te dikke zitkussens op de bank te leggen. Een gordel kan namelijk letsel veroorzaken wanneer een passagier te diep wegzakt in de kussens.
Desondanks rollen er op dit moment campers de fabrieken uit met houten achterbanken. Wanneer je een bank met stalen frame plaatst, voegt dit slechts vijf tot tien kilogram aan gewicht toe. Een hele nieuwe bank in je camper is volgens ADAC niet nodig. De bestaande zitting kan je verstevigen met een metalen buizenframe. Zo’n constructie kun je laten maken bij een metaalbewerkingsbedrijf.
Controle op Nederlandse campers
Volgens de Nederlandse RDW zijn houten bankjes niet per definitie onveiliger. “Het is een aanname dat alles wat van metaal is sterker is dan van hout. Het is afhankelijk van de complete constructie. Het aangeboden systeem moet op basis van de geldende eisen gecontroleerd worden”, laat de Rijksdienst wegverkeer aan Autovisie weten.
Maar hoe zit het met de regelgeving en controle daarop? In Nederland is er verschillende regelgeving voor camperbankjes, afhankelijk van het bouwjaar van de kampeerwagen. “Algemeen geldt dat voor voertuigen met een datum eerste toelating van na 1997 strenge en complexe eisen van toepassing zijn”, zegt de RDW.
https://www.autovisie.nl/nieuws/dacia-dokker-camper/
Opvallend is dat er veel eisen worden gesteld aan een zitting (hoofdstuk 3, artikel 5. Zitplaatsen), maar de controle hierop – en op de rest van het interieur – minimaal is. Zo zegt de RDW over de apk: “De inrichting van een camper wordt niet gecontroleerd, alleen of de (eventuele) verplichte gordels aanwezig zijn en of alles deugdelijk bevestigd is.”
Zelf een bankje in je camper maken
Als je zelf een bankje inbouwt in jouw camper of omgebouwde bedrijfswagen, moet je de kampeerwagen in sommige gevallen opnieuw laten keuren. “Wanneer een zitplaats gewijzigd wordt en het aantal in het register komt overeen met het voertuig, dan geldt hoofdstuk 6, artikel 6.4, of er een keuringsplicht is. Dan is de datum eerste toelating bepalend voor wat er gebeuren moet. Als er geen keuringsplicht is, moet de camper altijd aan de permanente eisen voldoen”, zegt de RDW.
De verantwoordelijkheid ligt bij jou
Hoewel je wellicht nooit een boete krijgt en feilloos de apk doorkomt met een ondeugdelijke (houten) bank, is een goede zitplaats dus wel van levensbelang. Voor met name eigenaren van oude campers is het belangrijk om zich af te vragen hoe veilig de camper is, alvorens er duizenden kilometers met een camper worden afgelegd.