Deze ruige Krug Expedition 4×4-camper is een rijdend offroad-appartement
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F2021-12-23_124332-1.jpg)
Stoere offroad campers, ze zijn er in alle soorten en maten. Deze camper van Krug Expedition is ruig van buiten, maar heeft een net en strak interieur.
In de basis is de camper een Mercedes-Benz Atego 1023 A S-cab, een vrachtwagenbasis van de Duitse fabrikant. Hierop bouwt Krug Expedition de Project Rhino.
De camper is stoer van buiten
Van buiten is de offroad camper een stoere verschijning. Met een imperiaal op het dak, grote offroad-wielen en een neushoorn op de flank is het een imposante kampeerwagen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Fproject-rhino-2.jpg)
Naast het design, is ook de aandrijflijn krachtig. De camper beschikt standaard over een 5,1-liter viercilinder dieselmotor, goed voor 231 pk en 900 Nm koppel. De dieseltank van de camper is te vergroten tot 400 liter.
De zelfontbrander werkt samen met een automatische versnellingsbak die speciaal gemaakt is voor offroad rijden, de PowerShift 3 van Mercedes-Benz. De bak beschikt over twee achteruitversnellingen en acht verzetten om vooruit te rijden. De versnellingsbak stuurt het motorvermogen naar drie differentiëlen die je kunt locken om zo door alle terreinen te ploeteren. Vanzelfsprekend worden alle vier de wielen aangedreven.
Strak van binnen
Hoe stoer het uiterlijk en de aandrijflijn van de camper ook mag zijn, in het interieur zie je niets meer van zijn ruige karakter terug. Zowel de keuken, badkamer, zithoek als de slaapplek zijn strak en praktisch vormgegeven.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FgrcPic20211201_01099-1.jpg)
Als je gaat kamperen met de Krug Expedition Project Rhino, ontbreekt het je aan niets. Zo heeft de badkamer een douche, de keuken een wastafel met kookmodule en wasbak en beschikt de camper over een ruim bed. Daarbij zijn er tal van systemen die ervoor moeten zorgen dat je nooit zonder elektriciteit komt te zitten.
Zo is er een 300 Ah batterij aan boord, optioneel 600 of 900 Ah. Deze accu is gekoppeld aan de op het dak geplaatste zonnepanelen, goed voor 915 Wp. Met een wifi-router, airconditioning, warmwaterboiler en koelkast, heb je dan ook flink wat elektriciteit nodig. De camper is door zijn 110 tot 230 Volt oplaadsysteem overal ter wereld aan het elektriciteitsnet te pluggen.
De Camper is geen koopje
Een vaste prijs voor de Krug Expedition Project Rhino is er niet. De camper wordt voor elke klant op maat gebouwd. De goedkoopste versie kost naar verluidt 299.000 euro, waarna er voor bijna 28.000 euro aan opties aan te vinken is.