NKC stipt groot gevaar voor campers aan
Steeds meer mensen gaan met caravans en campers op vakantie, maar dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) zegt dat maar liefst een derde van de campers op dit moment te zwaar is.
Dat blijkt na een recente weegcampagne van de NKC. Van de achthonderd campers die zijn gewogen, bleek een derde overbeladen.
Flinke boete voor overgewicht
Een probleem, want overgewicht heeft flinke consequenties op het rijgedrag van een camper. Een te zwaar beladen voertuig is minder stabiel en kan minder goed remmen. Dat niet alleen, want het overbeladen van een camper is ook strafbaar. In de praktijk wordt een overbelading van 5 procent gedoogd, maar daarboven kan de boete oplopen van 120 naar 470 euro. In het buitenland gelden weer andere regels, en is de kans dat je eerder een boete krijgt voor een te zware camper een stuk groter.
Wie vervolgens een ongeluk krijgt met een overbeladen camper, ziet de gevolgen hoogstwaarschijnlijk ook terug op de uitkering van de verzekeraar. Verzekeringsmaatschappijen hebben namelijk doorgaans clausules opgenomen over het uitsluiten van de uitkering bij schade als dat het gevolg is van roekeloosheid. Daar kan overbelading onder vallen. Wie een ongeval veroorzaakt, moet behalve de boete en schade ook rekening houden met strafrechtelijke vervolging wegens roekeloos rijden.
Drie betaalbare tweedehands campers voor minder dan 20.000 euro
Hoe weet je of een camper te zwaar is?
Kijk daarom altijd goed naar de toegestane maximummassa van het voertuig. Dat getal vind je op het kentekenbewijs. Die maximummassa staat voor het maximale gewicht dat de camper mag wegen, inclusief belading en passagiers. In ons land mag je met een B-rijbewijs voertuigen besturen met een maximaal toegestane massa van 3500 kilogram.
Tijdens de meest recente weegcampagne van de NKC bleek dus dat ruim een derde van de 800 gewogen campers te zwaar was. Liefst 73 procent daarvan was al van plan om op vakantie te gaan. Iets meer dan een kwart (26 procent) gaf aan nog wat bagage te moeten inladen, terwijl de overigen 9 procent zelfs nog moest beginnen met inpakken. Interessant feitje: van de integraalcampers was 46 procent te zwaar beladen, terwijl dat percentage voor buscampers op 16 procent lag. 44 procent van de te zware campers was maximaal 100 kilogram te zwaar, terwijl 28 procent van de gewogen voertuigen meer dan 200 kilogram te zwaar waren.
Opwaarderen toegestane maximummassa
Wie z’n camper te zwaar heeft beladen, moet uiteraard spullen thuis laten. Maar je kunt ook bij de RDW de toegestane maximummassa van het voertuig laten opwaarderen, mits dat technisch haalbaar is. Wel moet je dan ook in het bezit zijn van een C- of C1-rijbewijs. Kijk voor alle wetgeving op de website van de NKC.