Weer een elektro pick-up, maar deze Canoo is leuker
Alsof het segment van elektrische pick-ups nog niet druk genoeg was: ook de Californische start-up Canoo komt met zo’n voertuig. Toch is-ie vetter en minder voorspelbaar vormgegeven.
Goed, we moeten nog maar afwachten of deze nieuwe start-up z’n plannetjes allemaal werkelijkheid weet te maken, maar als dat zo is, rijdt dit model in 2023 op de (Amerikaanse) weg. Dat zou betekenen dat de Canoo (de typenaam is nog onbekend) ná de Cybertruck, de elektrische Hummer en de Rivian R1T verschijnt. Probleem? Misschien, maar de Canoo heeft wel een aantal unieke elementen die ‘m nogal begeerlijk maken.
Lordstown Endurance gaat Tesla Cybertruck en Rivian R1T verslaan
Frunk
Dat begint bij het bijzondere uiterlijk. Hij lijkt meer op een busje met laadbak dan een traditionele pick-up. Zo heeft de Canoo heeft bijvoorbeeld geen ‘motorkap’, maar in plaats daarvan loopt de bolvormige voorruit direct over in de platte neus van de pickup. Desalniettemin heeft de Canoo wél een ‘frunk’: tussen de lichtunits zit namelijk een bagagecompartiment. Maar er zijn veel meer van dat soort leuke details op de auto te vinden.
Zo zit er aan de linkerzijde van de auto, net voor het achterste wiel, een uitschuifbaar bagagecompartiment. De laadbak kan ook worden uitgeschoven. Die meet met de achterklep gesloten 1,81 meter in lengte, tot een maximum van 2,6 meter. De flanken van de laadbak kunnen ook omgeklapt worden en als tafeltje gebruikt worden, of meer ruimte bieden als je brede voorwerpen moet vervoeren.
Camper
Daar houdt het nog niet op, want de laadbak bevat verlichting, een systeem om de ruimte in verschillende compartimenten te verdelen en een rits aan stopcontacten om elektrische apparaten op aan te sluiten. Wil je een camper van je Canoo maken? Dat kan, want het bedrijf biedt ook verschillende ‘campershells’ aan, zoals je hieronder ziet.
We hebben het nog niet gehad over de aandrijflijn van het model. Canoo geeft aan dat de pick-up er in twee varianten is: een met achter- en een met vierwielaandrijving. Die sterkste versie, met een elektromotor op elke as, heeft een vermogen van 600 pk en een actieradius van zo’n 320 kilometer. De baas van het bedrijf heeft echter al aan persbureau Reuters laten weten dat-ie verwacht dat de Canoo zo’n 480 kilometer ver kan komen tegen de tijd dat het model op de markt verschijnt.
Hyundai
Heb je trouwens het idee dat je al eens van dit bedrijf gehoord hebt? Dat kan, want het is al een tijdje bezig met de ontwikkeling van een elektroplatform en verschillende voertuigen. Twee jaar terug presenteerde het bedrijf bijvoorbeeld nog een elektrische bus die was bedoeld voor de markt van commerciële voertuigen. Vorig jaar liet Hyundai weten in zee te gaan met dit bedrijf om samen een nieuwe EV-architectuur te ontwikkelen. Het is dus niet zomaar de eerste de beste start-up, er werken al bovendien al 350 mensen voor Canoo. Wie weet lukt ‘t ze dus zomaar om deze fraaie pick-up op de markt te brengen.