Column: ‘de hele autowereld staat op zijn kop’
Het zijn bizarre tijden: de talloze nieuwkomers, die steeds vaker uit China komen, zetten de hele autowereld op zijn kop. Eigenlijk is dat al zo sinds Musk zijn Tesla’s tussen de premiummerken parkeerde, maar nu dus vooral door de Chinese invasie.
De dubbeltest met de Nio EL7, te lezen in Autovisie Magazine nummer 10, is daar slechts een voorbeeld van. Bizarre tijden, niet alleen doordat hij met een volautomatische actie bij een onbemand station in vijf minuten van accu wisselt, maar vooral ook omdat we hem vergeleken met een Audi. Wie had dat vijf jaar geleden gedacht: een Audi als belichaming van de Duitse perfectie tegenover een Chinees?
De autowereld staat op zijn kop, maar ‘Wen er maar aan’
‘Wen er maar aan’ schrijft Wim Oude Weernink in zijn column, en dat is de spijker op zijn kop. Ook wij waren op de 2023 Auto Shanghai zoals de Shanghai International Automobile Industry Exhibition kortweg gedoopt is. Een show waar je als westerling je ogen uitkijkt en niet alleen door de talloze bizarre busjes die met groteske grilles de Chinese vraatzucht verchroomd lijken te symboliseren. Nee, de show liet vooral zien hoe het op de mondiale automarkt zou kunnen gaan.
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
De gevestigde orde van automerken was namelijk een kleine minderheid op deze show. En ik denk dat ik schrik als ik het aantal pagina’s tel dat we dit jaar hebben gevuld met tests en nieuws van Chinese auto’s. Niet omdat ik per definitie wat tegen Chinese auto’s heb, maar wel als ze tot stand komen met andere spelregels.
Controleerbaarheid en transparantie afdwingen
We moeten internationaal afdwingen dat elk land controleerbaar en transparant inzichtelijk maakt wat de milieubelasting is die hun auto’s veroorzaken bij de productie. Bovendien koester ik onze westerse auto-industrie om de diversiteit, mooie producten en rijke tradities. Al moet ik bekennen dat ik de merkidentiteit en tradities rap zie afbrokkelen onder druk van de razendsnelle marktontwikkelingen.
Kijk naar bijvoorbeeld Stellantis, maar ook naar de Volkswagen-groep met al die gedeelde platformen en aandrijflijnen. En bij elektrische auto’s is technisch onderscheid nog verder te zoeken. Onderscheid maak je als merk nu en in de toekomst steeds vaker door design, je interieur en een dashboard met de ideale interface en veel infotainment.
Of dat voldoende is om prachtmerken als Alfa Romeo en Lotus op de lange duur in stand te houden, is helaas iets waar ik steeds meer vraagtekens bij heb. Zoals gezegd: het zijn bizarre tijden in de autowereld. Zo lees ik de reportage over de Nevs Emily GT – te lezen in Autovisie Magazine nummer 10 – niet als sciencefiction, maar als een keiharde, hedendaagse Scandinavische thriller….