Jaco Bijlsma
Jaco Bijlsma Column 14 mei 2021
Leestijd: 3 minuten

Column Jaco Bijlsma: All you can steer

Als ik zo af en toe gevraagd wordt om mijn favoriete auto’s te noemen, dan wordt de rode lijn in mijn voorkeurslijstje zichtbaar. De auto’s die ik dan noem, zijn primair geschapen om stuurplezier te bieden. Zelfs in tijden waarin autofabrikanten hun topsnelheid terugschroeven.

Misselijkmakend lekker

Dat weet ik weer heel zeker als ik al te lang niet echt gas heb kunnen geven, zoals dit afgelopen jaar. Want echte hoogtepunten met auto’s zijn toch voor mij wel die heel pure rijmomenten. Die momenten waarin je echt één wordt met je machine en de omstandigheden ideaal zijn. Zoals in die ritten die ik ooit in Schotland maakte met een Renault Mégane R26R en een Focus RS. Van rijden in dat overzichtelijke, adembenemende landschap met dat ‘all you can steer-menu’ van misselijkmakende, lekkere bochten zal ik nooit genoeg krijgen.

Redactie troetelkind

Onze Yaris GR duurtester

Ik moest eraan denken toen ik op een afrit de grenzen van grip weer voelde in ons nieuwe redactietroetelkind, die onvervalste, pure homologatiespecial die Toyota GR Yaris heet. Elke meter, zelfs in stadse omstandigheden, voelt serieus speciaal in dat magische machientje. Bij elke schakel- en remactie voel je aan het antwoord van het mechaniek dat het doelgericht ontworpen en bulletproof is. Omdat het heel moet blijven in handen van nietsontziende rallypiloten, die rijden in wat voor ons het hiernamaals is. Omdat het daar zoveel harder gaat. Als wij dat rallytempo trachten te imiteren, wordt het spelletje ‘ik-of-de-sloot’ vanzelfsprekend in het voordeel van de laatste beslist. Als je die grens overschrijdt (en die ligt heel ver weg in zo’n Yaris GR of Mégane R26R), ga je namelijk heel erg hard. En dat komt dan voor alle duidelijkheid dus door een driver’s error.

Scherp maar eerlijk

Want een goede stuurmansauto is scherp, maar geeft eerlijke feedback. Daarom ben ik groot fan van zo’n Ferrari Pista of Porsche GT3 RS, om nog maar eens twee favorieten te noemen. Maar wil je voor veel minder geld de meest pure rijervaring, probeer dan een gebruikte Donkervoort of Lotus. Vooral dat laatste merk heeft mijn hart gestolen vanaf het moment dat ik de eerste meters maakte in zo’n Elise. In een van de volgende nummers gaan we die uitgebreid bejubelen, want dat rijwonder viert dit jaar haar 25e verjaardag.

stuurplezier Pista

Eerste test Lotus Evija

Een historisch 2021 dus, ook door de komst van de meest extreme Lotus tot nu toe. We reden voor dit nummer de waanzinnig snelle, volledig elektrische Evija. Een gedenkwaardig moment, want als de wizards off Hethel daarvan een écht pure rijmachine hebben weten te maken, dan is het einde van puur rijplezier nog niet in zicht. Lees hoever ze bij Lotus gaan om een echt goed sturende sportauto te bereiden. Een welkom tegenwicht in tijden waarin het ene na het andere merk zichzelf snelheidsbeperkingen oplegt. Ik krijg nachtmerries van universele snelheidsbegrenzers…en dat is levensgevaarlijk bij een politiek die autorijden toch steeds meer als het roken van vroeger ziet.

 

stuurplezier

Nu in Autovisie magazine

In Autovisie magazine die nu in de winkel ligt, lees je de allereerste test met de volledig elektrische hypercar die sneller is dan een Bugatti Chiron. Kijk hieronder wat je nog meer in Autovisie magazine kunt lezen.

stuurplezier 2

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.