Column Jaco Bijlsma: EV’s domineren Auto van het Jaar-verkiezing
In elk nummer van Autovisie magazine lucht hoofdredacteur Jaco Bijlsma in het voorwoord zijn hart. Ditmaal gaat het over hoe de elektrische auto’s de Auto van het Jaar-verkiezing 2022 domineren.
Elektrisch domineert
Het is alweer zestien jaar geleden toen de eerste auto met ‘alternatieve’ aandrijflijn met de Auto van het Jaar-bokaal aan de haal ging. Dat was de tweede generatie Toyota Prius in 2005. De eerste achtte de jury nog niet voldoende uitgerijpt, want die schoot tekort als het ging om rijeigenschappen en prestaties. Het totaalpakket van die eerste Prius van hybride pionier klopte kortom nog onvoldoende. Na de eerste zege van een hybride zou het nog zes jaar duren voordat een volledig elektrische auto de Car of the trofee in zou laden. Die eerste ‘stille’ winnaar was de Nissan Leaf. Omdat het een van de eerste, echt in massa geproduceerde auto’s was. won hij, ondanks het feit dat de laadinfrastructuur toen nog nauwelijks aanwezig en schoot de actieradius van 175 km NEDC te kort voor een allround gezinsauto. Net als de hybride had de EV infrastructuur en politieke tijd nodig om zich te ontwikkelen en het duurde dan ook tot 2020 voor de jury weer een volledig elektrische auto liet winnen.
De Jaguar I-Pace
De Jaguar I-Pace die in 2020 de belangrijkste internationale autoprijs wist binnen te slepen, dankte zijn overwinning vooral aan het feit dat het de juiste auto op het juiste moment was. De vraag naar SUV’s was nog steeds zeer hoog en de Jaguar toonde zich ook een échte auto met zijn sportieve rijeigenschappen en niet saaie design. De ‘Jag’ liet zien dat een auto niet alleen saai en functioneel hoefde te zijn, maar dat je er ook lol aan kon beleven. Heel andere auto’s dan de efficiënte apparaten die de Prius of Leaf waren. De Jaguar bespeelde net als een Tesla wel de aloude autosentimenten: beide hadden verleidelijk looks en je kunt ze typeren als dikke auto’s, en ze pakken traditioneel de rol van statussymbool. Bovendien hebben ze niet alleen een flinke actieradius, maar ook een snelheidspotentieel waarmee je traditionele sportauto’s kon verslaan.
Peugeot 308
Toen nog bijzonder, nu alweer gewoon. Want de elektrische auto domineert dit jaar de Auto van het Jaar-verkiezing. Zes van de zeven finalisten die gekozen werden uit 39 kandidaten zijn volledig elektrisch! Alleen de Peugeot 308 kun je nog krijgen met verbrandingsmotoren. Hij is er ook als hybride en binnen afzienbare tijd ook in een volledig elektrische versie. Welke auto moet winnen is meer dan ooit een uitdaging voor de 61-koppige vakjury. Het technisch onderscheid is beperkt en emotionele aanknopingspunten geeft de techniek ook niet.
Crossovers
Het beoordelen van de auto’s die ook nog steeds meer op elkaar lijken is daarom niet eenvoudig. Een elektrische auto karakter toedichten lukt hooguit nog door design. En dat is ook niet altijd even spannend. Het zijn bijna allemaal flinke crossovers met een accupakket in de bodem en een flinke actieradius. Kijk maar naar de Megane E-Tech Electric en de Skoda Enyaq. En de Cupra Born mag dan iets lekkerder sturen, maar het blijft overduidelijk een lid van de veelzijdige crossover-familie van Volkswagen.
De winnaar?
Nee, als we naar uiterlijk onderscheid kijken dan scoort de origineel ogende Ford Mustang Mach-e met zijn designknipoog naar de oude Mustang wat mij betreft hoog, ook omdat hij vermakelijk stuurt. Dat maakt hem in mijn ogen een goede finalist, maar zeker nog geen gedoodverfde winnaar. Want er zijn twee Koreaanse zusjes die op alle onderdelen uitstekend scoren. We hebben het natuurlijk over de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Inderdaad ook twee crossovers, maar boordevol grensverleggende techniek en met opvallend design en goede rijeigenschappen bieden ze bovendien veel value-for-money. Gedoodverfde winnaars? Moeilijk te zeggen in deze internationale verkiezing, met oordelen en marktwensen uit 23 landen. Vlak daarom ook de Peugeot 308 niet uit. Die voldoet straks als de volledig elektrische versie leverbaar wordt aan elke vraag.