Column Jaco Bijlsma: er is ook spannend nieuws
In elk nummer van Autovisie magazine lucht hoofdredacteur Jaco Bijlsma in het voorwoord zijn hart. Ditmaal gaat het over welke auto’s zijn interesses voor dit jaar hebben getriggerd.
2022
Allereerst een gelukkig 2022 toegewenst! Met veel autoplezier natuurlijk. Aan de nieuwe auto-oogst zal het niet liggen. Geniet van het Autojaar 2022 overzicht waarin we alle nieuwe auto’s op een rijtje hebben gezet. En ja, genieten kan gelukkig nog, ondanks het feit dat we steeds vaker, heel voorspelbaar, genoegen moeten nemen met volledig elektrische of hybride-aandrijflijnen. Daarbij hoef je het onderscheid niet meer te zoeken in motorgeluid of karakter want dat is allemaal behoorlijk universele techniek. En toch is het geen saaie verzameling nieuws geworden. Wel domineren de crossovers en SUV’s.
Ferrari Purosanque
Hieronder een paar van de auto die mijn interesse hebben getriggerd. Daaronder een aantal zeer spraakmakende, want het lijkt er toch echt op dat de Ferrari Purosanque dit jaar eindelijk arriveert. Die auto die eerst wat meer SUV leek te zijn, lijkt nu meer een flitsende crossover te zijn geworden waardoor hopelijk ook wat dynamisch voordeel is behaald. Maar er is meer spannend nieuws: zo ben ik echt wel benieuwd naar die Rivian R1T pick-up bijvoorbeeld. Dat is wat mij betreft een futuristisch ogend maar realistischer concept dan die lekker knettergekke Cybertruck van Tesla waarvan ik hoop dat die er ook echt nog eens komt.
Hollandse glorie
Naar de eerste ritten met ons nieuwe stukje Hollands Glorie, de Lightyear One zie ik uit. Ik weet nog dat ik alweer lang geleden de allereerste schetsen van de One kreeg te zien toen ik op de Automotive Campus student (pardon CEO) Lex Hoefsloot interviewde. Mooi dat deze droom echt werkelijkheid gaat worden.
Lotus
En dan zijn er zeker ook nog merken die me echt aan het hart gaan, zoals Lotus. Wat kan de Emira als laatste auto met verbrandingsmotor doen voor het merk dat met hypercar Evija verdergaat. Hopelijk komt er een elektrische spirtuele opvolger van de Elise want van weer een elektrische crossover word ik niet gelukkig.
Duitse interesses
Ondertussen zie ik bij Mercedes-Benz een mooi portfolio ontstaan: die EQS en EQE laten zien dat stroomlijn er niet nerdy als een Prius of Insight hoeft uit te zien maar ook een beetje sexy kan zijn. Ondertussen heeft BMW wat mij betreft een identiteitscrisis want die neuzen- en nierenkwestie waar zoveel commentaar op was, is nog niet opgelost als ik zo deze eerste schetsen weer zie. Ik hoop dat ze er in het echt beter uitzien.
Autovisie evolueert
Wij evolueren overigens ook bij Autovisie. Wees niet bang voor dit magazine want dat maken we nog steeds met hart en ziel en dat blijven we nog heel lang doen. En dat kan ook omdat onze andere kanalen steeds succesvoller worden. Want waar we het in het magazine met maximaal 100 pagina’s moeten doen kunnen we op onze site of Youtube-kanaal of overige social media verdergaan. Steeds meer mensen bezoeken ons online, onze bereik is in twee jaar tijd verdrievoudigd. Dat is belangrijk voor Autovisie en dus gaan we doorbouwen om van Autovisie.nl de ultieme hangout te maken voor de autoliefhebber door onder andere toevoeging van premium verhalen. Wat dat precies is, zal ik binnenkort toelichten.